Det vil i såfall ikke være overaskende, men synd for Rygge som da like gjerne kan døpes om til Ryanairport Moss
Men dette viser isåfall problemene til både Rygge og Norwegian.
På utenriksrutene klarer ikke Norwegian konkurere mot Ryanair. Kjosern er blitt for godt vant etter normalt å ha kjempet mot pris med
SAS, noe som de fleste ser ikke er verdens vanskeligste oppgave. Det har man allerede tydelig sett, da selv om noen få ruter gjennstår så har de i prinsippet gitt opp utenrikssatningen allerede.
Men så kommer problemet til Rygge. Det er strengt tatt ikke noe behov for flyplassen, og hjemmemarkedet er rett og slett for lite. Det ser man ved at Rygge i stor grad har tiltrukket seg "billig-billig" trafikken rundt Oslofjorden, som tidligere tilhørte Torp, men at man har visst at lokalmarkedet Østfold er for lite, og at
OSL ligger for nærme. Her har Torp en fordel ved at den ligger langt nok unna Oslo til at den har et eget og stort nok forretningsmarked fra Drammen til Kragerø. Det ser man klart gjennom Widerøe og KLM sine ruter, hvorde har et godt insentiv til å satse, imotsetning til fra Rygge hvor f.eks Widerøe (
SAS) og KLM i stor grad kun ville endt opp med å stjele passasjerer fra seg selv, skulle de starte opp.
På innenriks er det sikkert et marked fra Rygge, men problemet her er at det er for lite til typiske 737 operasjoner. Hvilket man ser når man leser om belegget til Norwegian på sine ruter fra Rygge
Jeg klarer ikke se hvilke selskaper Rygge skal kunne tiltrekke seg i fremtiden, utenom endel chartertrafikk, og det vil heller ikke være overaskende hvis Norwegian nå trekker seg ut.....også får ledelsen på Rygge forbrede seg på å bli r****rt av en viss Ire i tiden fremover