View Single Post
Old 23-06-2011, 20:16   #12
Stone
ScanFlyer Molded

Stone's Avatar

Default Re: Spørsmål om take-off

Ah, der kom en av brukerne på banen ja. Det med GS glemte jeg, men de fem sekundene står jeg ved, altså enten eller.
Saken er at hvis du har en "slakk" motor og trykker TOGA fra idle vil du kunne få Throttle hold før de 84kt er oppnådd, og da vil throttle stå annerledes enn den "skal" og du vil kunne få N1 overshoot (eller ikke oppnå T/O thrust). Og da er det at noen av dere i "vanvare" har lagt skylden på autothrottle. Det har faktisk skjedd, det vet jeg.
I tillegg kommer jo faren med at den ene motoren akselererer bedre enn den andre, du får assymetrisk thrust, har glatt bane etc etc. Vi hadde flere tilfeller med en liten piruett på banen i starten da BU fikk classics i hvert fall.

Edit: Jeg måtte sjekke litt i trenings- og maintenancemanualer, det ser ut til at vi har vært gjennom flere mod'er her, så dagens status er, såvidt jeg kan se, at throttle hold inntrer ved 80kts. Det med sekunder ser det ut til er borte. Det var også tidligere 60kts, og det ga problemer med "prematur" throttle hold og N1 overshoot hvis motoren akselererte dårlig.
Og da takker jeg LN-TAL for inspirasjon til å friske opp hukommelsen. Det trengs av og til!

Last edited by Stone; 23-06-2011 at 20:39.
Stone is online now   Reply With Quote