Årsaken ligger i at en jetmotor vil akselerere mye saktere ved lave turtall enn ved høye. Og man vil unngå for stor forskjell i power mellom motorene under akselerasjonen, spesielt på vinterføre, rimelig nok.
Så det foregår i korte trekk som følger: (Autothrottle er armert)
Throttle til "stand throttle" - kort sagt rett opp - dermed fanger man opp differanser i akselerasjon mellom motorer, det er ganske vide limits på lave turtall. Dermed havner begge i området 40-50% N1. Ganske unøyaktig...
Når begge motorene er stabile trykkes TO/GA switch, dette kobler inn autothrottle som vil akselerere motorene til T/O power, det være seg full power eller såkalt R-TO (reduced power). Fem sekunder etter dette vil "Throttle hold" vise på EFIS og autothrottle vil holde throttles stille til etter liftoff. Innen denne tiden skal motorene være stabile på valgt T/O power.
Det betyr at dersom man, som enkelte uerfarne gjør, trykker TO/GA fra idle antageligvis får N1 overshoot (mer N1 enn valgt) da Throttle hold vil inntre mens motoren ennå er i akselerasjonsfasen. (hvis den ikke er meget kjapp og frisk, selvfølgelig...) Dette da autothrottle gir mer throttle i denne fasen enn stabil T/O power tilsier.
Dette var etter hukommelsen så jeg garanterer ikke for detaljfeil.

Kanskje det i det minste ga svar på det du lurte på. Og for ordens skyld, jeg snakker 737 her.