Så har vi hatt 4 flotte dager i Shanghai, og idag skulle vi reise fra
SHA til
PEK med China Southern, slik gikk det;
SHA-PEK
CZ3908
B-6087, Airbus A330-300
Sete; 2K og H
Avgang 1200 (rutetid)
Ankomst 1420 (rutetid)
Vi fløy fra Shanghai fra byens "innenlands" flyplass, Hongqiao. Den ligger ca 15 km vest for bysentrum Shanghai, og kan nås ved metro linje nummer 2. Turen fra People Square til Hongqiao Airport tar ca 20 minutter og er lett og rimelig, 5 kroner.
Ettersom jeg skulle overaske kjæresten min, hadde jeg kjøpt billetter i First Class (navnet på China Southern sin Buisness klasse. Første klasse heter Luxary First Class) og fortalt henne at vi skulle fly en ren ren econemy maskin ettersom vi hadde rad 2. Og ettersom jeg er status kunde (sølv) hos KLM, så er vi vant med å bruke eksklusiv innsjekk, men værre var det og forklare henne Lounge tilgangen, men det gikk.
Vi ankom flyplassen 2,5 timer før, for å kunne orientere oss og slappe av. Innsjekk gikk raskt og effektivt. Fikk utdelt bordingkort, baggasje sent som "Priority First Class" og innvitasjon til China Southern sin VIP Sky Pearl Club. Passkontroll og sikkerhetskontroll gikk svært raskt, da dette var adskilt fra vanlige reisende. China Southern bruker terminal 2 på Hongqiao flyplassen. Stort, åpent og nytt. Terminal nummer 2 er ikke mangen år gammel, og informasjonen på engelsk er svært god. Eneste problemet med
SHA er forsinkelser, over 50% av alle flygninger er forsinket ut fra
SHA, noe vi selv fikk oppleve.
Da vi sjekket inn fikk vi beskje om at "Flight is delayd, i dont know". Ingen hadde informasjon om når flyet kom. Da bording nærmert seg, var fremdels ingen fly i sikte, og flere kinesere samlet seg rundt gaten. Jeg forsto ikke et ord, men skjønnte jo at heler ikke de bak disken hadde noen informasjon, uten at det hjelp for de reisende. Ny tid ble til slutt satt til 1400, så da bar det tilbake til loungen noen timer. Grunn til forsinkesen skyltes tydligvis for mye fly i lufta rundt Shanghai, noe som tydeligvis er et
problem.
Loungen til China Southern på Hangqioa flyplassen var liten, men gode seter og tråløs internett hjelper. Utvalget av mat og drikke var begrenset. Litt kinesisk mat, det mest vanlige innen drikke og litt småsnack.
Flyet ankom gate 1345, og alllerede da var avgang kl. 1400 umulig. Boarding startet 1430 og der stoppet det. Vi fikk satt oss, fått noe drikke og nøtter, før vi fikk beskje om at pga været hadde kapteinen ingen informasjon om ny avgang tid. Vi ble sittende i flyet i nær 1,5 time før vi fikk beskje om å forlate flyet, og vi ble guidet tilbake til loungen. Inflight systemet var slått på mens vi ventet i flyet, så vi 3 i First Class kunne se film og tv, så tiden gikk jo ganske så fort. 1 time i loungen så var det tilbake til flyet. Klokka var da blitt 17, 5 timer forsinket. Flyet ble boardet og gjort klar i all hu og hast, for å så få ny beskje om at ny slot var kl. 1755.
6 timer forsinket var vi omsider i lufta, og vi hadde valg mellom 3 retter. Kylling, Biff eller Skaldyr. Jeg valgte biff til meg selv om kylling valgte min bedre halvdel. Utenom varm maten var det samme på brettet. Hovedretten smakte helt greit, mens salat, frukt og dessert smakte det bedre. En veldig god matopplevelse med tanke på at flytiden var 1 time og 45 minutter. Setene var veldig gode. Inflight systemet veldig bra, selv med mye knesiske, og servicen utpåklagelig. 2 flyvertinner for oss 3 i First, er svært fra. Smilende og hjelpende. Og prøvde så godt de kunne og forklare hva som foregikk. Engelsken var faktisk svært god på de jeg møtte hos China Southern.
Ankom Beijing kl.2010, 5 timer og 50 minutter forsinket. Ble parkering på fjernplass, og egen buss ventet oss 3 i First.
Alt i alt så fremstår China Southern som et godt selskap, om en ser bort fra forsinkelsen. Service og crew er bra og de tar godt vare på sine premium kunder. Har jeg glemt noe?, spør gjerne, så svarer jeg.
Reisen forsetter, følg oss på
www.love-traveling.com