En dag i mai fortalte fruen i huset at hun ønsket å invitere noen studievenninner til filmkveld hos seg en dag i juni. Det var meget mulig de kom til å se hele to filmer, og stuen kom til å bli okkupert.
”Vel, kan jeg ta meg en flytur i mens da?” Spurte jeg.
”Tja” sa hun ”Det kommer an på prisen”.
Dette sammenfalt mens Norwegian kjørte en kampanje på billige billetter. 298.- 398.- osv. Passer jo fint det. Ikke like billig som 1-krones-salget sist nyttårsaften. Men 500.- for en tur/retur-billett er i grunn ikke så galt.
Jeg hadde altså en torsdags ettermiddag/kveld til rådighet. Siden jeg var ferdlig på jobb klokken 14. Var det bare å gå for en ettermiddagsavgang til mitt bestemmelsessted:
Bergen lufthavn, Flesland.
Med min kveldstur over fjellene i januar (til
OSL) friskt i minnet ble det altså
BGO denne gangen. Noen vil sikkert igjen spørre seg hvorfor jeg gidder. Fly et lite hopp innenriks, vente noen timer, for så å fly samme veien tilbake igjen. Men det er vel det som etter hvert blir en større og større hobby for meg. Å samle fly-individer i loggen. Norwegian har jo etter hvert fått en god del fly i flåten sin. Både nyere -800 maskiner med og uten wifi og fancy interiør. Og eldre -300 maskiner som litt etter litt fases ut av flåten. Så jeg gikk til denne flyturen med åpent sinn og krysser fingre og tær for at blir i hvert fall én ny reg i loggen. Men to hadde vært fint det og. Det skulle vise seg å bli en fin tur.
Bergen by har jeg vært i flere ganger, så som med kveldsturen til
OSL satte jeg ikke av tid til å dra inn i byen. Men valgte å bli værende på Flesland og (hvis været tillot det) ta en spasertur i nærområdet og se om man fant noe ”knipsbart”.
Jobbet til klokken 1400 på selve dagen og hadde en over gjennomsnittet hektisk men ok dag på jobb, så en ettermiddag på sofaen hadde egentlig ikke vært å forakte, men så er det jo litt avkobling ved det å reise også da.
Gikk et par minutter før tiden sånn at jeg rakk flybussen som gikk klokken 1400. Kunne sikkert gått for å ta 1430 bussen, men trafikken har en tendens til å være en smule uforutsigbar og det var jo tross alt torsdag før pinse. I hvertfall bussturen tok 22 minutter den. Så man hadde et hav av tid. Mye folk i innsjekkingsområdet på Sola. Men jeg hadde bare en ryggsekk på ryggen uten noen form for flytende oppi så jeg kunne bare gå direkte til sikkerhetskontrollen i 2.etg. En prosess som tok under fem minutter.
Var innom Narvesen og kjøpte noen boller og en cola før jeg satte meg rett over gate 19. Her er det godt med sittegrupper å fin utsikt mot brannstasjonen og apron generelt. Hadde først fått melding om at dagens gate var nummer 21 altså en av de nye gatene på bakkeplan. Så man tuslet ut der og fant seg litt strøm for å lade litt opp på iPhonen. Etterhvert fikk man en ny sms fra Norwegian om at det var foretatt et gate-bytte til nr. 18. Altså en finger-gate. Så man ruslet etterhvert opp ditt når man så at innkommende fly hadde stått der en stund allerede. Lite folk foran gate’n så det tydet på at de fleste hadde kommet seg ombord allerede.
9. juni 2011, kl 16.00
Norwegian Air Shuttle
DY127, Stavanger (SVG)- Bergen (BGO)
Lavpris
Boeing 737-300 - LN-KKS
Sete: 7F
Selv om målet med turen var å logge noen nye regs så kan man ikke gardere seg helt mot å møte «gamle kjenninger». Så denne gangen var det LN-
KKS som stod ved gate. En maskin jeg har flydd med en gang tidligere. Men da var hun i «Unicef-maling».
Jeg valgte å sitte på sete 7F som ikke er noe nødutgangssete. Men som ligger litt i forkant i vingen. Det fine været kombinert med at flyene mellom
SVG og
BGO sjelden passerer 20000 fot la til rette for litt «sightseeing» opp langs kysten. Ikke overraskende at knyttnevetesten ikke ble bestått. Men kort tur. Så man klarte seg. Og midtsetet ble stående ledig under hele "overfarten".
Selv om flyet stort sett var boardet og klart rundt klokken 1545 måtte vi jo vente på de siste business-folka som kom hastende inn på flyet før vi kunne komme oss avgårde.
Flyet ble pushet back, startet opp, fikk taxe-klarering og vi begynte å bevege oss nordover mot bane 18. Det ble altså avgang mot sør og vi klatret en god stund før vi etterhvert la oss mot vest og foretok en 180 graders sving over Jæren. Her er vel Orrestranden:
Som nevnt, det ble mye fint å se på. Passerte blant annet rett over Haugesund sentrum, Bømlo og Stord før vi raskt begynte nedstigningen. Tenkte tilbake til min fine tur sist oktober da jeg fløy
HAU-
BGO. Reflekterte litt over at det er mange korte flighter på norsk rutenett. Man får liksom bare tid til å summe seg litt etter takeoff før man plutselig er på vei ned mot landjorda igjen. Neste tur må jeg prøve å få til noen litt lengre strekk...
Det ble en tur over Sotra før vi svingte mot sør igjen og landet på
BGO. I det vi lå på final reflekterte jeg litt over hvordan det må være for de som har hus/hytter eller hva det er rett under finalen til Flesland. Nok ikke alle som synes det er like idyllisk med hundrevis av landinger over hodet i uka...
Hvis jeg ikke tar helt feil parkerte flyet på gate 32. Jeg hadde det ikke travelt så jeg holdt meg rolig til de fleste hadde deboardet flyet og fant veien landside og ut i det fri.
På forhånd hadde jeg orientert meg litt om hvor det kunne være greit å ta seg hen for å se litt på fly. Tok til høyre da jeg kom ut døra og spaserte oppover mot frakt-bygget med et halvt sas-fly på veggen....