Er denne diskusjon ikke altfor narrow-minded og redusert pa SK vs DY (som viker a vaere den eneste tema som overlever alt)??
SAS har langt flere konkurrenter og - her ligger pepperen - antall av konkurrenter i IC er stadig ökende. Den störste trusselen til SK ligger her ikke i DY sine planer, men heller i en mulig liberalisering av markeder i Asia.
Bare som en tanke-skisse: Hva skjer dersom det blir open-skies mellom Skandinavia og Kina / India. Begge landene har en god del mellomstore selskaper som begynner a fly IC. Vil man da kunne opprettholde de volumer man ha idag for a kunne fylle store fly eller trenger man i tendens mindre fly, slik at man kan fly i bade töffere konkurranse og med hyppigere frekvenser???
Den annen effekt er Network Effekt. Hva betyr dette a kunne fly 1-3-5-7 til
PEK med A340 dersom en av dine konkurrenter flyr daglig? Hva betyr dette a kunne tilby en Connection via
SIN dersom dine konkurrenter flyr direkte til
HKG?
Og hvilked effekt vil de sand-kassa selskaper ha dersom de satser voldsomt pa Norden?
Pa toppen kommer den gordiske knot som
SAS sitter pa pga sin struktur og sine eierfolhold. Ingen annen selskap med en sapass sma IC flate deler opp sine ressourcer pa flere hub. Greit med a kunne fly
OSL-
EWR og
ARN-
EWR. Men totalt sett stigger attrativitaet av nettverk mere dersom man kan tilby en Hub med flere destinasjoner og hyppige frekvenser.
Med all dette i bakhodet kan man diskutere en mulig fremtidlig IC flate til SK. Men a redusere dette til en av disse dumme SK vs DY diskusjoner, dette er ikke bare altfor lett, men ogsa ikke tar seg dimensjonen av den utfordning som SK star foran.