Re: Åpning av flydører i luften mulig? (splittet fra "CO: forsøkte åpne flydør...)
Hastigheten er egentlig helt irellevant. Tar du hoved døra fremme så er vel den sån ca 2 X 1 m. Det vil si ca 3100 kvadrat tommer. Ok, når det settes T/O pwr vil cabin press controller øke trykket i kabinen med ca 0,1 psi Oy bare det er 150 kg du må trekke døra INNOVER med får å få den ut av lås. Det har alle sett hvis du noen gang har åpna en flydør, Ikke mange som har det her tydligvis. Så på cruice ligger det et trykk på døra på sånn ca 12400 kg. Og du må fremdeles dra døra innover. Luftstrøm på utsiden har vel ganske så liten betydning. Men skulle cabin trykket forsvinne kan jeg trøste dere med at Alle dører har låser pluss at de er plasert slik på skroget at det skapes et undertrykk på utsiden grunnet krumningen av skroget på de fleste fly. At Over wing emerg exit på 737NG er hengslet oppe og skytes utover og opp er det heller ikke mange som fikk med seg. Men denne er låst av en mekanisme og hindrer operation av døra under T/O roll og ved lavt cabin trykk. Pluss litt andre fiduser som gjør at det er umulig å bevege mekanismen ved høyere cabin trykk. Det er ei lita dør i døra som er koblet til døråpningshåntaket, den du åpner døra fra utsiden med. Denne trykkes inn fra utsiden. Denne vill bli presset mot ramma si av kabintrykket og trykket mot låst stilling. Smart. Så neste gang en tulling prøver å åpne ei dør under flyvning så len deg godt tilbake å slapp av. Eneste grunn til å få staffet folk som prøver er at de helt unødvendig skremmer vannet av andre uvitende passasjerer. God tur, og glemm dørene, de blir nok på plass.
|