Quote:
Originally Posted by AirbusTrond
Nytt utspill er jo ikke dette, det kommer fra tid til annen....
Ærlig talt, hva er det som er så logisk med at en person som flytter seg fra et land til et annet (en helt normal og hverdagslig foreteelse i 2011) plutselig skal få lov til å kjøpe alkohol og tobakk uten skatter og avgifter??! Og enda mer ulogisk: At norsk infrastruktur skal finansieres ved hjelp av slag av sprit og sigaretter?
Hvis det stemmer at en del av utenlandsreisene med fly (og båt) er motivert ut fra dette, synes jeg det er et rimelig ønske at man ønsker det fjernet. De tilsvarende økte inntekter man vi kunne få, etter først å ha reduseret avgiftene noe i Norge, vil jo kunne gå til den samme finansieringen som taxfree i dag blir brukt til.
|
Største temaet er vel ikke tax free eller ikke, for i de fleste tilfellene er ikke forskjellene på txe/tax free varer ute i Europa så voldsomme. Det vil jo da heller gå ut over taxfree-sjappene i Norge, der forskjellen på varer tax/non-tax er vanvittige.
Det at noen i dag motiverer en reise (primært da flyreise) med taxfreekjøp høres søkt ut, tror kanskje de fleste ser på taxfree-handelen som en slags gode. Men at det skal "motivere" til utenlandsreiser, stiller jeg meg strekt tvilende til.
Men at det snart er på tide med en generell debatt om vi skal tilpasse oss EU med innførselskvoter, er hevet over enhver tvil. Vi ligger jo mange år etter alle andre her....