16. april 2011, kl. 22.50:
SAS Scandinavian Airlines
SK973 København (
CPH)–Bangkok (
BKK)
Business
Airbus A340-300
Jeg måtte irriterende nok hente bagasjen, sjekke inn i det folketomme innsjekkingsområdet og prøve å finne en åpen sluse i sikkerhetskontrollen. Jeg var lei av å stoppe her og der for innsjekking, kontroll og lounge – nå ville jeg komme i gang med reisen og gikk rett ut til utgangen. Her ble pass, visum og ombordstigningskort sjekket – og man blir formelt sett ’boardet’ – men man må vente i et såkalt preboarding-område, som med en fullsatt Airbus A340-300 (245 seter) er altfor lite.
SAS flyr seks ganger i uken mellom København og Bangkok i sommerprogrammet og hver dag i vinterprogrammet. Avgangen var utsolgt flere uker før avreise – ja, faktisk var de fleste setene i Business fylt opp da jeg sjekket to måneder før avreise. Det var OY-
KBI ”Rurik Viking” som skulle fly den 8,646 kilometer lange distansen. Det ble min første tur med maskinen, som ble bygget og levert i 2001 som den tredje av i alt syv Airbus A340-300-maskiner. I Business var det en god blanding av skandinaver, briter og tyskere.
Da jeg hadde funnet meg til rette i sete 2D, tok det enda noen minutter før purseren ga beskjed om at det var ’lounge boarding’. Jeg kunne altså slått meg ned i
SAS Scandinavian Lounge, men hva er vel bedre enn å ta og føle på ubehaget som masete barnefamilier og trange seter representerer før man stikker til venstre og setter seg i et Business-sete? Besetningen hadde for øvrig gjort om snackbaren til et slags utstillingsmonter der champagnen og vinen de serverer om bord var stilt ut.
Jeg fikk servert champagne i et halvfullt Orrefors-glass – akkurat nok til omtrent to munnfuller, absolutt for lite en lørdag kveld i Business.
SAS har Henriot-champagne på menyen sin, men jeg ble litt usikker på om det faktisk var dette vi fikk servert før avgang.
Besetningen var helskandinavisk, med bl.a. norsk kaptein og svensk purser. Kapteinen ga meget god og tydelig informasjon om reiseruten, flyet og servicen om bord. Purseren var jeg ikke like imponert over – ja, i det hele tatt synes jeg kabinbesetningen manglet det lille ekstra på denne turen. Purseren og et annet svensk besetningsmedlem snakket forstyrrende høyt, bannet og hoiet mens vi ventet på take off, og meldingene over høyttalerne var 100 prosent opplesning og 0 prosent engasjement.
Først var det utdeling av menyer, trallen med comfort kits og slippers kom straks og forespørsel om man ville sove, ha full frokost eller Grab & Go Breakfast. Om man ville ha et lettere måltid, kunne man få svinekam, salat og grønnsaker, ost og petis fours servert med en gang. Jeg synes dette er en fin måte å anerkjenne passasjerenes ulike behov.
Jeg valgte imidlertid full servering: Forreten var røkt andebryst, og til middag hadde vi valget mellom tre hovedretter – en vegetarrett, en rett med kalvekjøtt og en rett med kveite. Jeg valgte kalv, som ble servert sammen med både forrettet og osten. Dette er et litt enklere og raskere opplegg enn på dagflyvninger, og med avgangstid kl. 22.50 er det i alles interesse at besetningen organiserer serveringen på en effektiv måte. Det klarte de, og maten smakte bra.
Til dessert ble det som vanlig hos
SAS smakfulle petits fours med en god whisky.
Jeg husker ikke rekkefølgen på alt, men det ble gjentatte ganger på reisen tilbudt våte kluter, drikke og snacks. Man har også tilgang til en snack bar hvor man kan forsyne seg fritt med drikke, snacks og enkel mat, et tilbud jeg synes er veldig bra. Jeg reagerte imidlertid på at espressomaskinen var borte og erstattet med pulverespresso fra Nescafé. Ærlig talt, hvordan kan man servere pulverkaffe i Business? På menyen står det at
SAS også serverer cappuccino, er dette den dødelige pulvercappuccinoen fra Nescafé?
Det viktigste med slike nattflyvninger er rask servering og et behagelig sete slik at man kan sove gjennom natten.
SAS’ Business Sleeper er behaglig nok – setet kan ikke legges helt flatt, men de fleste vil kunne finne en stilling som gjør at man kan sove. Jeg sov seks-syv timer, som sist jeg fløy ruten må det ha vært fra et sted over Ukraina til et sted over India, noe jeg var fornøyd med. Denne gangen våknet jeg imidlertid flere ganger på grunn av mye turbulens – det føltes mange ganger som om flyet endret høyde, jeg følte at flyet dalte, men forstod senere at det kanskje bare var
SAS’ ikke-horisontale Business Sleeper som skapte følelsen. Det var dessuten altfor varmt i kabinen – og som forrige gang ble jeg litt irritert over at de to Business-toalettene alltid var opptatte.
Frokosten var det imidlertid ingenting å si på, og denne gangen ble jeg servert av en søt dansk flyvertinne, som først delte ut et brett med yoghurt med müsli, frukt og pålegg, deretter et godt utvalg rundstykker og croissanter. Til slutt kom det en tralle med et rikholdig utvalg av varmmat. Jeg begrenset meg til noen pannekaker, men
SAS må vel ha en av luftens største frokostmenyer? Ikke nok med det – før landing kom også besetningen rundt med en stor fruktkurv.
Besetningen gjorde en helt grei jobb, men det er ganske stor forskjell fra opplevelsen da jeg fløy Bangkok-København i fjor høst. Etter frokosten ble sløvheten til purseren igjen tydeliggjort: i sikkert 20 minutter ble det vist bilder av København og teksten ’Welcome til Copenhagen’, visste han ikke at vi snart skulle lande i Bangkok? Hadde jeg påpekt det til han, ville han sikkert svart: «Ah, spelar det någon roll?!».
Jeg ankom likevel uthvilt og fornøyd i Bangkok og ble møtt av tre damer i
SAS-uniform, som delte ut ombordstigningskort til reisende med videreforbindelser. Det var to EuroBonus Pandion-medlemmer om bord som fikk egen service. Og til de av dere som til stadighet bagatelliserer code-share-avtaler her på forumet: tror dere
SAS hadde stått og delt ut ombordstigningskort om de ikke hadde hatt code-share-avtale med Thai? Tror dere
SAS-passasjerer på Economy Extra hadde fått fly Thai Royal Silk Class på videreforbindelsen om de ikke hadde hatt code-share-avtale med Thai?
Jeg fikk 29.000 poeng for flyreisen, fordelt på 13.500 grunnpoeng, 13.500 ekstrapoeng som følge av doble-poeng-kampanjen og 2.000 ekstrapoeng som følge av PointBooster-kampanjen.