View Single Post
Old 13-05-2011, 19:38   #5
scanhorse
EKCH
 
Join Date: Nov 2010
Location: ESML
Posts: 451
Default Re: Rute i SAS-cockpit sprakk (Nobel hunter)

Quote:
Originally Posted by Nobel hunter View Post
Ser at "som vanlig" er komulikasjonsdirektøren helt på bærtur når det gjelder tekniske ting.
Hva sa han???? 17 lag glass, ja ja har vel vokst opp i et presse miljø og der er jo ikke fakta særlig viktig bare det høres fott ut. Å ta en telefon til teknisk ville vel være særdeles nedverdigende for en direktør, han kunne jo komme til skade for å snakke med en i kjeledress.
Vinduet, som et av lagene sprakk i, på grunn av et varme element i vinduet feilet, derfor litt røk en stund, består av 5 lag. For å begynne ytterst. 1 lag herdet glass (slite glass) ikke struktrell styrke i dette. Så et supertynt urethane lag (ikke strukturell styrke) så et gangske så kraftig vinyl lag som er primær strukturen i vinduet. Så et supertynt urethane lag og til sist et ganske kraftig glass innerst som også har strukturell styrke. Og det var det. I det innerste urethanlaget ligger varmeelement og føler. Så manger vi bare 12 lag med glass i henhold til de som kan svare på alt. Flaut.
Nobel hunter
Du virker till å vare på linje virker det som , om mangel af lag
se på readers comments her
http://avherald.com/h?article=43c7d617&opt=0

By smart cockpit on Friday, May 13th 2011 14:21Z
The windows No. 1 & No. 2 consist of glass panes laminated to each side of a vinyl core. The inner glass pane is the primary load carrying member. The vinyl core also acts as a backup load carrying member. The outer pane has no structural significance but provides a scratch resistant surface. A conductive coating on the outer pane permits electrical heating to prevent ice build-up and window fogging. B737 NG : A permanent rain repellent coating is applied to the windows.

Ulf
scanhorse is offline   Reply With Quote