View Single Post
Old 10-05-2011, 16:32   #8
BU662
critical mind
 
BU662's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 2,794
Default Re: CO flight: Forsøkte å åpne flydør i luften.

Quote:
Originally Posted by bamseh View Post
Spørsmål, da spesielt rettet mot Boeing-piloter, siden jeg har funnet et diagram for Airbus.
(Innser at denne burde høre litt mer til i flyteknisk, men tråden var nå her...)

Er det strengt tatt teoretisk mulig å åpne dørene nær bakken?
Går trykkforskjellen linært mot null ved landing, sånn at det er teoretisk mulig å åpne dørene i si, under 1000 ft?
Eller vil kabintrykket konstant være høyere inntil flyet er på bakken (ref Airbus-diagrammet jeg gravde frem på nettet under)

Leste på en "besserwisser"-side at man skal kunne klare å åpne dørene hvis trykkforskjellen er under 1psi, noen tanker om dette?
Bare tenk deg den trykkforskjell og arealet av flydören. Dermed kan du regne ut den fysisk kraft du trenger i Newton. Det vil trenge en enormt fysisk sterke a klare a apne dören, pluss at flydören ikke bare pushes til utsiden, men ogsa ma löftes litt up för du kan faktisk rotere dören. Sa selv om du klarer a motvirke trykkforskjellen, sa trenges det enda mer styrke fordi det finnes seg ogsa egetvekt av dören friksjon. (Vi kaller dette pa tysk Kraft- og Formschluss)

Dermed blir det faktisk umulig. Eller du er en direkte etterkomme av Arnie, Hulk eller Superman. Da har du sjanser

(Dersom du vil pröve dette pa en lovlig mate, sa tar du deg en stabilt overflate med omtrent samme arealet som en flydör (la oss si dette er 2,5-3m2) med - og legger til 50kg vekt (en sekk cement) - og senke denne i en lokal vann. Dybten, hvor lenge du ma senke den ned, finner du jo ut via Bernoulli. Og da da forsöker du a hente din overflate opp. Sa far du svaret. Og ja, en flydör veier mer enn 50 kg) PS: Gjör dette i badebukse i sommarstid
__________________
Business Analyst
BU662 is offline   Reply With Quote