View Single Post
Old 10-05-2011, 12:38   #12
Jumper G5
ScanFlyer Gold
 
Join Date: Dec 2005
Posts: 1,185
Default Re: Incident: Ryanair B738 at Skavsta 03MAY11, rejected takeoff

Bruk av autobrake avhenger av selskapets SOP og flygende pilots ønske. For egen del; som oftest "OFF", men ved glatte baner eller mer kompliserte landingsforhold brukes 1, 2, 3 eller MAX avhengig av utregnet bremselengde i fht rullebane tilgjengelig for oppbremsing. Ved behov for mer eller mindre bremsing lar en som oftest manuell bremsing overta, men kan evt også justere autobrake (avhengig av flytypens system).

Bremsesetting 3 er ikke mer "voldsom" enn 1 med mindre banen er relativ tørr. Ved bruk av 3 på tørr bane er det ved normale forhold kun fordi banen er kort ifht nødvendig bremsestrekning ved aktuell vekt og aktuelle forhold.
__________________
Man small - why fall?
Skies call - that's all!
Jumper G5 is offline   Reply With Quote