View Single Post
Old 09-05-2011, 22:19   #50
Turtle
ScanFlyer Silver

Default Re: Fagdebatt: Slot window

Quote:
Originally Posted by bamseh View Post
Hvis en pilot sier på radio at de er klare FØR EOBT, kan TWR på request sende en REA-melding til CFMU, og der kan vi f.eks. definere taksetid til 5 minutter. Dvs at flygingen i beste fall kan få en ny CTOT som er bare 5 minutter frem i tid.
Men det vil jo si at det spekuleres i de +10min ATC har til rådighet for trafikkavviklingen? Prinsipielt kan en jo da si, hvis en kan bruke de 10 minuttene etter CTOT "spekulativt" så kan en vel bruke de 5 minuttene før også?

Hvis en sender "ready message" og får CTOT 5min frem i tid er det vel umulig å få avgang nøyaktig på CTOT fra Sola med push-back o.s.v.?

Det med å oppdatere EOBT ved problemer er noe som mange ikke har helt styring på. Det virker som om mange føler det er nederlag om en gjør det...at en ihvertfall ikke har klart turn-around på tiden eller hva det nå er. Husker enda godt en Air Berlin kaptein som blokkerte "delivery" på Mallorca i en bortimot 10min krangel med damen som satt der da deres flight plan hadde utgått og hun overhode ikke ville gjøre noe med det. Og slik som han holdt på var det ingen tvil om hvor sympatien lå...og det var ikke med de flygende...
Turtle is offline   Reply With Quote