Quote:
Originally Posted by catocontrol
Avinor ønsker sorte rullebaner vinterstid. På mange flyplasser er dette mulig, mens andre har større utfordringer med denne målsettingen. De nyeste sweeperene har plastskjær, mens de eldre har/hadde stålskjær. Det betyr at brøytefrekvensen må økes, for å holde issålen nede. Noe som igjen fører til større slitasje på utstyret.
Kjemikalier(Aviform) kan selvsagt benyttes, men dette er dyrt! Flere titalls tusen, for hvert utlegg. Problemet med kjemikalier, er at de ikke kan smelte seg gjennom issålen, om den blir for tykk. Resultatet da blir en meget sleip rullebane. I slike tilfeller må man over på Urea, eller Aviform i granulatform. Urea er kun tillatt brukt, på enkelte lufthavner.
Fastsand er et annet bra virkemiddel, men er tidkrevende å legge ut, samt at man er avhengig av kaldt vær.
Ellers er det god gammel strøsand, som brukes mest.
|
"Back to black" ja... Det funker vel fint hvis det er stabilt vintervær i en lengre periode mens en ser resultatene hvis det ikke er det på hva som har skjedd de siste to vintrene i UK. Flyplasser stengt i dagesvis p.g.a. begrensninger i bruk av kjemikalier etc. At utstyret har vært mangelfullt er der ingen tvil om, men "back to black" vil nødvendigvis redusere regulariteten ved nedbør og vekslende vintervær.
Dette blir vel til slutt og rest en diskusjon om akseptabel risiko vs. regularitet?