View Single Post
Old 02-05-2011, 21:01   #20
dc-8-63
Finn Erik Edvardsen
 
dc-8-63's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 9,862
Default Re: SAS signs code-share agreement with ANA

Quote:
Originally Posted by gustavf View Post
Var det noen av disse avgangene som ikke kunne kombineres på samme billett før? Og hva gjør videreforbindelsene smidigere?
I utgangspunktet åpner en Code-share agreement en mulighet for å bruke "carrier specific fares" på annet metall. I eksemplet med ANA kan f.eks SAS selge OSL-CPH-NRT-FUK med SAS pris OSL-FUK. Da Fukuoka er "common rated" med Tokyo betyr dette at kunden betaler det samme som til Tokyo og behøver ikke å legge til innenlands prisen mellom Tokyo og Fukuoka.

I TOS sitt eksempel er det egentlig OSL FRA MAN som er interessant da de fleste reiser innenlands Norge prises separat - eller som et spesifisert tillegg. Hvis Lufthansa har Code-share med BMI FRA - MAN kan LH selge OSL - FRA - MAN på LH pris, mens det ville bli dyrere om en skulle dele opp OSL - FRA LH pluss FRA - MAN BD.

Noen ganger blir det smidigere om allt legges inn riktig i Checkin Systemet, en vil i de fleste tilfeller få Ombordstignings kort hele veien.

Men det behøver ikke bare å bli smidig, noe vi erfarte når SAS fikk Code-share med Continental innen USA. Spesiellt hjem fra Los Angeles ble det ofte kluss når kundene møtte med SAS Billett, SAS Rute nummer og selvfølgelig ble satt av på Terminalen SAS brukte I Los Angeles - mens de skulle fly med CO fra en terminal som lå et godt stykke unna og ikke alltid hadde SAS Rutenummerene på avgangs skjermene engang.
__________________
Bainbridge - A Drinking Island, with a Sailing Problem
dc-8-63 is offline   Reply With Quote