View Single Post
Old 30-04-2011, 11:04   #25
dc-8-63
Finn Erik Edvardsen
 
dc-8-63's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 9,909
Default Re: MD80 - gammelt og upålitelig fly?

Quote:
Originally Posted by PAFB View Post
Det er riktig at hovedårsak til ulykken var dårlig vedlikehold. Jackscrew-mekanismen som regulerer angrepsvinkelen til den horisontale stabilisatoren var for dårlig smurt opp, slik at gjengene ble utsatt for abnormal slitasje. Da Alaska 261 fikk trøbbel med å trimme stabilisatoren som følge av dette, førte pilotenes gjentatte forsøk på å operere stab-trimmen til at gjengene rett og slett ble "spist opp". Dermed sviktet hele mekanismen, og flyet ble helt ukontrollerbart.

Fra et pilot-synspunkt istemmer jeg i at det er en helt annen og bedre kvalitetsfølelse i en MD80 enn i en B737, og jeg synes også den flyr bedre og er mer stabil. En NG er nok mer brukervennlig mtp displays og utstyr, men den sammenligningen blir litt unfair mtp aldersforskjellen. En annen fordel 737 er performance, hvor man på tunge charterflighter kommer over det meste av CB'er der man må ligge å fly slalom med MD'en. Ergonomien i cockpit er til gjengjeld håpløs i B737, der er MD langt mer komfortabel. For ikke å snakke om støy! MD'en er også mer pilotvennlig i form av svært høye hastighetsbegrensninger på flaps/gear, hvor B737 er langt mer restriktiv.

Konklusjon? Holder en knapp på MD'en, og innrømmer glatt at det er en subjektiv og sannsynligvis romantisk vurdering.
Det konkrete problemet var at Alaska standariserte fettet de brukte på Jackscrew og andre komponenter i hele flåten, og de valgte samme fettet som var standard for Boeing, et produkt som var bedre på papiret. Samtidig fulgte de minimums kravene fra Boeing hver 2500 time for inspeksjon, mens SAS som hadde oppdaget problemet tidlig hadde satt de samme kravene til hver 600 time - En betydlig forskjell.

Alaskas piloter hadde i lang tid rapportert problemer med stor treghet i Jackscrew, spesiellt med kombinasjonen av ruter ulykkesmaskinen hadde hatt de siste 24 timer før ulykken...Anchorage / Fairbanks i februar - Kaldt ! så ned til Mexico - Varmt. Men ledelsen i Alaska tok ikke pilotenes "klager" på alvor - de var jo bare bortskjemte og overbetalte (Dessverre er dette ikke en dårlig fleip).....er det lov til å undre seg over hvor alvorlig en Kontraktspilot på en Enronkontrakt vil bli tatt når han/hun oppdager en systematisk feil ?
__________________
Bainbridge - A Drinking Island, with a Sailing Problem
dc-8-63 is offline   Reply With Quote