Normalt ikke noe jeg gidder skrive om, men fant ut jeg kunne gjøre det og ved hjelp av hofteskudd med mobilkamera i fart fikk jeg også tatt noen bilder av "stemningen"
6. april 05:45, vesentlig tidligere en hva som er normalt og ikke minst komfortabelt, begynner den jævla alarmen på mobilen å spille sin melodi. På tide å rulle liket ut av senga og få rævva i gir da en dagstur til Kristiansand nok engang står på planen. Konstaterer lettere misunnelig at frøkna ved siden såvidt letter på øyelokket, snur seg og sover videre, men jeg må ut i krigen.
En rask dusj, på med klær og alt det som kreves for å se sånn nogenlunde fit for fight gjøres unna og 06:10 settes kursen mot nærmeste trikkeholdeplass.
Klokken 06:15 kommer så noe blått skranglende nedover skinnene som i sin tid lå i en vei, men som nå minner mest om et månelandskap. Noen andre utskremte sjelder sitter ombord, men alle som vil har en toseter for seg selv, hvilket er en fordel da det er greit å sitte litt på skrå så man får plass til bena. Se vedlegg 1 for benplass og vedlegg 2 for å nyte det blågule interiøret
Tingene går som smurt nedover mot Oslo S og rekker 06:35 avgangen med god margin så kan sveipe kortet og gå ned på terminalen. Vedlegg 3
På vei ut feirer visst Norwegian at de har økt frekvensen på
OSL-
ARN og deler i den forbindelse ut noe bakverk med norske og svenske flagg. Ja takk, sier nå jeg og forsyner meg. Vedlegg 4
På spor 14 står 06:35 avgangen klar og jeg kan gå ombord. Jeg kan klare meg med å ta 06:45, men har funnet ut at det er greit med en liten margin. Dessuten er dette en direkte avgang og ikke et tog som både kommer fra Asker/Drammen fullt av bønder eller stopper på stedet med landbruksmessa heller. De togene har jeg opplevd fulle og uten ledige sitteplasser, mens det stort sett er godt med plass på direktetogene
Selv med telehiv og nedsatt hastighet er det ankomst på
OSL såvidt før 07:00, dvs plenty av tid for SK205 som går 07:40. Har sjekket inn på mobil, så går uansett rett forbi alt av automater og innsjekkingskranker. Strengt tatt vet jeg ikke om jeg hadde behøvd å sjekke inn heller, spesielt siden sete 2F uansett ble valgt da jeg bestilte billetten. Normalt velger jeg 2A, men noen andre hadde tatt den plassen da jeg bestilte uken tidligere.
Sikkerhetskontrollen gikk som en lek. Omtrent ikke kø, og etter å ha sveipet kortet så var det ut med laptop og av med belte og jakke, også var det bare å begynne å bevege seg utover innenlandspiren. Vedlegg 6
Folkene på parkering har tydeligvis bestemt seg for at de som drar til Kristiansand har behov for ekstra mosjon, for nesten uten unntak går flyene til
KRS, enten det er
SAS eller Norwegian, fra gatene så langt ute på piren som mulig. Og det samme gjelder ofte ved ankomst også.
Uansatt, en tur innom Upper Crust og får kjøpt meg en baguett til lunsj, da jeg pga fullt program sjeldent får tid til å gå innom noe kantine mens jeg er på jobb i Kristiansand.
Omsider nede ved gaten sitter allerede en kollega, mens en tredjemann kommer like etterpå. Rekorden er 8 kollegaer på samme flight, så ingen hemmelighet at jeg jobber for et selskap som gjør sitt for å opprettholde flytilbudet mellom
OSL og
KRS.
Ved gaten står LN-RPL å venter, en -800. Samme maskin som faktisk tok meg hjem fra
KRS uken før. Tidligere opplevde jeg aldri -800 maskiner på SK205, men synes det har blitt mer og mer vanlig i det siste. Boarding tar til, selv om ingen av oss har noe hast med å komme ombord, men da køen nær har forsvunnet kommer vi oss opp og går gjennom "self-service" inngangen, tar med en avis. Vedlegg 7
Opplagt og hyggelig crew på denne morgenavgangen. Knyttnevetesten blir bestått som vanlig på rad 2, og at jeg heller ikke har noen ved siden av meg gjør heller ikke noe for komforten. Vedlegg 8
Sjeldent eller aldri fullt på SK205 en onsdag, men antar belegget er i overkant av 60%. Kommer oss opp i luften og så snart det sier "ping" og setebeltslyset slukker går det ikke veldig lang tid før frokosten blir utlevert.....med tanke på det er snakk om en 40 minutters flight er det jo begrenset hvor lenge man kan drøye

Uansett, en positiv overaskelse, for istedet for den vanlige skinken er det faktisk egg og tomat på 6-kornsrundstykket denne gangen. En grei "kompensasjon" fra gangen før, hvor det hadde blitt noe kluss i cateringen så vi fikk polarbrød istedet....noe svenskene kan beholde selv spør du meg.
Landet på tid klokken 08:30 og kom oss ombord i taxien og inn til Kristiansandskontoret.
Mens jeg pleier å ha happybillet ned, har jeg normalt flex hjem. Ofte har man ikke noe valg når man bestiller med SK216, 15:45 avgangen fra
KRS, og ofte er det også snakk om noen få kroner forskjell fra billigste tilgjenglige happybillett, så da kan man like gjerne velge flex. Dog denne gangen ble ikke møtene hverken ferdig tidligere (SK214) eller senere (SK222) så ble den vanlige SK216 hjem denne gangen også.
Kort men treg kø som vanlig på
KRS. De har ennå ikke kommet så langt at de har fått seg en kortleser, så boardingkortkontrollen forgår ved at men viser frem bonuskort/kredittkort og sier man skal til Oslo......uansett, ble noen minutter å vente før boarding tok til. Vedlegg 9
SK216 opereres stort sett med enten -500 eller -700, og denne gangen var det LN-
TUI, en -700 som stod klar. Kom meg ombord og fant setet mitt, som denne gangen var 3A. Vedlegg 10
Avgang på tid og siden dette var pre-point merge (delayed) arrival, slapp vi å vente på slot og flytiden tok 10 minutter kortere enn hva den har gjort etter det ble innført.
Tok meg en kopp te, og på den korte flighten opp til
OSL fikk jeg lest gjennom halve The Economist, før vi landet på
OSL og som vanlig parkerte langt ute på innenrikspiren. Flytoget og trikken hjem, og dett var dett.
Å dra på dagsreise innenriks i Norge kan ikke sies å være spesielt spennende, med det går stort sett raskt og effektivt.
SAS levere varene og gir det jeg kan forvente på slike flighter og avgangstider, punktlighet og frekvens gjør at både jeg og mine kollegaer stort sett velger de til
KRS. Ellers er det greit med moderne teknologi. Bortsett fra i security trenger man faktisk ikke "møte" på mennesker før man sier "hei" til pursen når man går ombord. Slik er det ihvertfall for min del da jeg bestiller på jobbens reisebyrå sin hjemmeside, sjekker inn på mobil, sveiper kortet på Flytoget, bruker self-boarding ved ombordstigning....utmerket for B-mennesker som ikke har noe særlig å bidra med i en samtale før litt utpå dagen.
Beklager at bildene ble små, men poenget med rapporten er først og fremst å gi et eksempel på helt vanlig kjedelig innenriksreiser, ikke lage "årets rapport"