Thread: FlyMe , Sept05
View Single Post
Old 16-10-2005, 18:10   #12
jr
Newcomer

Default Re: FlyMe , Sept05

Quote:
Originally posted by Savipix
Quote:
Originally posted by jr
Lite tråkig inställning Ni Norrmän verkar ha till Fly Me. Flygbolaget har på kort tid blivit ett mycket pobulärt både hos företag och privatpersoner. En ganska färsk undersökning gjord av Aftonbladet visar att Fly Me är populärare än både Fly Nordic och Malmö Aviation. Synd bara att Fly Nordic hoppade in på Göteborg-Arlanda ungefär samtidigt som Fly Me. Hade detta inte skett hade nog bolaget visat avsevärt bättre siffror. Fly Me har nu också infört ett besparingsprogram där man slimmat tidtabellen hoppad av ett par olönsamma linjer, så vi får se vad detta bär för frukt.
Personligen tror jag Fly Me kan bli lönsamt om det får fler charterkontrakt att flyga under offpeak.
Vet inte om inställlningen är tråkig eller rent realistisk. Frågan är om FlyMe(och många andra LOCOs i Europa) tjänar pengar på flyningarna. Med priser helt nere i 200SEK och den kabinfaktorn så tvivlar jag på det. FlyNordic har Finnair i ryggen och Malmö Aviation Hr. Braathen. Vi får se vem som "kastar in" först. Desvärre så tror jag att det blir FlyMe.
Att bolaget har blivit populärt beror nog mestadels på priserna.

Den som lever får se.

Men som du säger. Kan bolaget få lite fler charterkontrakt (och få betalt) så är det genast en annan situation. Deras utnytjande av flottan har väl inte varit den bästa.

Beror min halvoptimistiska/pesimistiska inställning på att jag är 50% Norsk och 50% Svensk?
Jag håller helt med dig finns väl bara en "lowcost carrier" som tjänar bra med pengar i Europa vi behöver väl inte nämna vilken. Fly Nordic har Finnair i ryggen ja, men bolaget förlorar oerhört med pengar och någon gång måste även Fly Nordic börja presentera siffror ovanför strecket till Finnair. Det var som Fredrik Skanselid sa för ett tag sedan till mig "de feta charterkontraket får man inte innan man är en etablerad operatör." Det ligger nog en hel de i det han säger. Det har fått ett antal men det behövs fler för att ro runt skutan.
jr is offline   Reply With Quote