Siste natta var vi i Boca Raton, som ligger 20 minutter fra
FLL. Vi dro avgårde mot flyplassen i rushtida, men trafikken fløt fint likevel, og vi fant lett leiebilreturen og innsjekkingskranken til Continental i Terminal 1. Hadde prøvd å sjekke inn online kvelden før, men det ville ikke websidene til hverken
SAS eller Continental ha noe av. Maskinen på flyplassen ville heller ikke sjekke meg inn, så jeg måtte vente på hjelp fra personalet. Det viste seg at man før ankomst
EWR hadde booket oss på en senere flight fra Newark i tilfelle vi ikke rakk den planlagte flighten. Så hadde det blitt registrert en no-show på oss ettersom vi likevel rakk det og ingen hadde rettet opp den nye bookinga, og dermed hadde resten av turen vår blitt kansellert. Så nå måtte stakkars Cheryl som hjalp oss med innsjekkingen booke oss videre på nytt. Dette varte og rakk, men vi fikk nå boardingpass til slutt der vi hadde mistet de opprinnelige plassene våre over dammen på 18 G og H, og istedet fått plass i midten på rad 15. Det ville bety midtsete på meg over dammen, noe jeg ikke var særlig lysten på. Var ikke veldig imponert over Continental på dette tidspunktet, men måtte bare svelge dette og bevege oss mot sikkerhetskontrollen. Der var det stor kø, og vi brukte sikkert over en halv time på å komme igjennom. Men på denne flyplassen hadde vi faktisk god tid, særlig ettersom flighten til Chicago også var forsinket med over en time.
Inne ved gatene på terminal 1 på FLL
JetBlue etter landing
Southwest taxer til avgang
Fredag 22. april, CO681 FLL-ORD, Boeing 737-800 N11206, 27A og B.
Vår skyss til Chicago - N11206
Dette flyet hadde Direct TV installert, og i noen minutter i starten av flighten var tilbudet åpent. Senere ble det stengt. $7.99 ville det kostet for hele flighten - vi sto over. Det gjorde de fleste andre passasjerene også.
Bortsett fra forsinkelsen forløp denne flighten helt greit. Vi var opprinnelig plassert på 27 B og C, men den amerikanske dama som hadde vindusplassen ville heller sitte ved midtgangen og dermed fikk som vanlig snuppa vinduet, og jeg - du gjettet det - havnet i midten. Tok av mot øst ut over Atlanteren, før vi svingte nordover. Vi hadde god utsikt over Florida på turen oppover før vi traff skyene et sted over midtvesten.
Avgang mot øst ut over Atlanteren
Så fløy vi langs Floridakysten en liten stund
Før vi svingte tilbake inn over land og satte kursen nordover
Fløy øst for Tampa og Tampa Bay der vi startet vår forrige Floridaferie.
Det tok over en time fra landing ble initiert til vi var nede på tåkefylte
ORD, og dermed var vi ytterligere forsinket. Men vi fant Airport Transit og tok toget til Terminal 5, og gikk gjennom sikkerhetskontrollen der som ikke hadde noen kø. Og da vi kom fram til gaten var boardingen allerede i gang, og det var bare å stille seg i køen. Vi stresset ikke noe, men hadde heller ikke her tid til å ta flyplassen næremer i øyensyn. Men da de scannet boardingkortene våre kom det beskjed om reseating, dermed ble det noen skritt bort til gaten der vi fikk tildelt 18 A og B, og da steg humøret betraktelig.
Fredag 22. april, SK 946 ORD-ARN, Airbus 330-300, 18 A og B.
Avgang på denne flighten var omtrent på tiden, for første gang på turen vår. Denne gangen fikk vi alle drinkene samlet før maten, som var kylling med poteter og squash. Valgte som vanlig champagne og rødvin. Er ikke kravstor når det gjelder flymat, men kyllingbitene var smakløse og fløt rundt i en feit saus som hadde gjort både potetene og squashen helt vasne. Forretten var en salat med bacon og noe slags ost som smakte svært godt. Ostekaka til dessert var også god. Orket ikke å prøve det plastinnpakkede rundstykket denne gangen. Når det gjelder kyllingen var det bare å svelge unna, kunne jo ikke gå noen andre steder å spise.
Takset forbi denne lange Airbusen fra Etihad
Klar for avgang fra ORD
Kabinen på SK946
Vi fløy en ganske sørlig rute der vi såvidt fløy over sørspissen av Grønland, deretter godt sør for Island og traff Norge litt nord for Bergen. Snuppa hadde litt trøbbel med å sove, så jeg flytta til noen av de ledige setene som fans på Economy Extra slik at hun kunne breie seg litt ekstra. Faktisk var dette treseteren i midten på rad 15, som Continental opprinnelig hadde satt oss opp på. Armlenene kan ikke flyttes opp, så man kan ikke legge seg ned på tvers. Fikk blunda litt selv også, bare avbrutt av en høflig men bestemt flyvertinne som vekket meg for å spørre om jeg virkelig satt på denne raden. Hun hadde nok regnet med å sende meg i skam tilbake til økonomisetene, men da jeg ganske ampert svarte "18B", gikk hun videre og lot meg være i fred etter dette. Hmpf.
Frokosten besto av skinke, ost, yoghurt og rundstykker delt ut fra kurv. Riktig velsmakende, faktisk. Landet på solfylte Arlanda 0730, ti minutter før oppsatt tid, og dermed var vi i den for oss originale situasjonen at vi hadde en transfer med god tid til Oslo-flyet som skulle gå klokka 0915. Da fikk vi tid til et Starbucks-besøk på en tydeligvis rolig dag på flyplassen. Ingen køer hverken i passkontroll, sikkerhetskontroll eller kafeen.
Lørdag 23. april, SK 849 ARN-OSL, Boeing 737-400 LN-BRI, 3A og B.
Da vi skulle boarde, lyste det rødt når boardingpassene våre ble scannet. En siste hilsen fra Continental altså, men dette ble ordnet raskt og greit ved utgangen. Flighten til Oslo gikk på tiden. Vi hadde hele treseteren for oss selv, snuppa ville sove, så dermed ble det vindusplass for meg til en avveksling. Nydelig utsikt over Stockholm-området når vi tok av. Vi fikk servert en liten pastarett underveis på denne korte flighten. Satt og nøt utsikten hele veien. Det var selvfølgelig kaldere i Sverige enn i Florida, men utsynet til Mälaren, Vänern, osv, var det ikke noe å utsette på. La merke til at det var generøs benplass på denne raden. Framme på
OSL kom også begge koffertene på båndet før vi var ute av taxfree, som forøvrig hadde vokst ennå mer siden sist jeg var der.
Fin utsikt til Mälaren etter avgang
Tilbake i Norge nord for Kongsvinger. Ikke så mye snø å se denne gangen.
LN-BRI før landing på Gardermoen
For å oppsummere så var det alt i alt en fin tur til Florida. Selv syns jeg ikke sydenturer er så spennende og foretrekker Florida som også har varmen og sola. Ulempen er den lange reisen. Economy Extra på
SAS er et fint produkt over dammen. Men jeg kommer ikke til å gjenta akkurat denne reiseruta. Den lange flighten fra
EWR etter en lang oversjøisk var ingen højdare. Og flere stressende transfers var heller ikke det helt store.
SAS over dammen er glimrende, men de lander litt for langt nord i forhold til Florida. Continental tabba seg litt ut med kanselleringen denne gangen, men vi får tro det var et engangstilfelle. Antar at det kunne ha blitt mer trøblete for oss hvis flightene hadde vært fulle. Neste gangen lurer vi på å prøve Icelandair eller Virgin til Orlando istedet, tror jeg. Icelandair er kanskje mest lettvint, men snuppa har arvet et snev av flyinteressen etter faren sin og har lyst å fly jumbojet, og dermed har vi altså mest lyst å prøve Virgin.