Dette er min første trip report her inne. Denne gangen dro jeg alene på en slags spontan påskeferie til Singapore, med en avstikker til Kuala Lumpur
OSL-
CPH-
BKK-
SIN er i kortform, da jeg regner med at dette er en ganske vanlig/kjedelig rute blant leserne her inne. Derimot er
SIN-
KUL-
SIN litt mer fyldig, og med bilder

Kvaliteten på bildene er langt fra topp, men det håper jeg dere kan leve med.
OSL-
CPH-
BKK-
SIN ble bestilt på sas.no, i Economy Extra. Samtidig benyttet jeg muligheten til å betale EUR 140 ekstra for hver av strekningene
CPH-
BKK og
BKK-
CPH hos Optiontown for å få en sjanse til å oppgraderes til business. Hvordan det gikk kan dere lese litt lenger ned i rapporten.
----------
OSL-CPH
13/4-2011
SK463
MD-82 (opprinnelig satt opp med A321)
Economy Extra
----------
Flyvningen endte opp med å bli forsinket grunnet bird strike med innkommende flight. Jeg ble lettere nervøs da min forrige ferie ble ødelagt på grunn av snøstormen i mellom-Europa før jul. Men heldigvis gikk det greit denne gangen og flyet ble bare en halvtime forsinket (kapteinen opplyste at en mindre plate på den ene vingen hadde blitt byttet ut for å ta hånd om problemet).
----------
CPH-BKK
13/4-2011
SK973
A340-300
Business
----------
Ja, se der - det funket bra å bruke Optiontown - det ble bingo på første forsøk

Jeg fikk faktisk beskjed om dette allerede to dager i forveien, så jeg hadde tid til å glede meg. Jeg startet opplevelsen med et besøk i
SAS-loungen, før jeg beveget meg til gaten og videre inn i flyet hvor jeg ble tatt godt i mot av kabinpersonalet. Jeg må innrømme at det mildt sagt var dritkult å sette seg ned i det store setet, strekke ut benene og få servert en velkomstdrink! Det var også fantastisk å kunne trykke på en knapp og få setet forvandlet til noe som kunne minne om en seng. Aldri før har jeg vel opplevd en så behagelig langdistanseflyvning. Det var faktisk trist når flyet landet i Bangkok et halvt døgn senere.
----------
BKK-SIN
14/4-2011
SK8600 (flys av TG)
B777-300
Economy
----------
Jeg synes Economy hos TG er både bra og forutsigbart. Du vet hva du får: et varmt måltid, et godt underholdningssystem og god service.
----------
SIN-KUL
18/4-2011
A320-100
MI320
Business
----------
Jeg hadde bestemt meg for å ta en dagstur til Kuala Lumpur, og jeg gikk for business hos SilkAir. Et nytt flyselskap i samlingen :-) Jeg møtte opp grytidlig i terminal 2 på Changi, og etter å ha sjekket inn (uten bagasje) fikk jeg en invitasjon til loungen Sats Premier Club:
Loungen åpnet først kl. 05, så jeg benyttet muligheten til å bl.a. kikke på koi-dammen og en utstilling av 3D-TVer. Da klokken ble 05 gikk jeg opp til loungen og forsynte meg med litt kaffe (noe jeg egentlig ikke liker, men koffeinet kom godt med på dette tidspunktet) og en sandwich. Dette var i grunn en ganske kjedelig lounge, og de ansatte så ut til å mislike jobben sin.
Snart var det tid for å gå til gaten hvor det stod en snerten Airbus fra SilkAir og ventet (denne tok jeg bilde av, men det var så mørkt at resultatet ble heller begredelig). Ombord ble jeg ønsket velkommen, og jeg kunne sette meg ned i ett av 12 nydelige skinnseter:
Nesten alle setene i business ble fylt opp, og jeg fikk en avis og et glass appelsinjuice før avgang:
Jeg bet meg merke i heismusikken (hva kalles dette ombord på et fly - kanskje boardingmusikk?), og den ble faktisk spilt under hele flyvningen. Jeg satset på at det var på grunn av en feil, og da flyvningen bare var på 45 minutter så klarte jeg å leve med det.
Etter avgang kom kabinbesetningen rundt og ønsket hver og enkelt passasjer velkommen med Mr./Ms. + etternavn og med spørsmål om hva slags mat den enkelte ønsket å få servert. Valget stod mellom en baguette og en croissant. Både sidemannen og jeg valgte en baguette, men vi ble begge servert en croissant. Den unge flyvertinnen ble flau da vi begge påpekte feilen, og hun kom straks tilbake med riktig "rett". Det var merkelig å få servert en baguette på porselen, og med fullt bestikk og salt-/pepperbøsser:
"Fint skal det være" tenkte jeg, og begynte å spise med kniv og gaffel. Dette angret jeg på, da jeg knapt kom halvveis gjennom den seige baguetten før bordene ble ryddet og kabinen ble klargjort for landing. På vei inn til
KUL kunne jeg skimte lyn et stykke unna, og det ble litt hopping og humping før vi landet. For å være helt ærlig så var denne flyvningen en litt masete opplevelse, da de småstressede flyvertinnene til stadighet spurte hvordan det gikk, og ville gjøre reisen så komfortabel som mulig. Hvis jeg hadde tatt denne ruten med jevne mellomrom så hadde jeg nok foretrukket å sitte bak forhenget, så jeg kunne fått slappet bedre av. Dessverre fikk jeg ingen EB-poeng på denne flyvningen, selv om den var booket gjennom SQ
----------
KUL-SIN
18/4-2011
SQ117
A330-300
Business
----------
På ettermiddagen var jeg tilbake på flyplassen, og siden jeg var tidlig ute spurte jeg om det var mulig å komme med et tidligere fly. Det var det, og siden jeg også her hadde business-billett ble endringen gjort av flyplasspersonalet med et stort smil. Jeg rakk så vidt innom SQ-loungen før jeg måtte gå til gaten, og for første gang skulle jeg fly med Singapore Airlines - OG med en A330!
Ombord ble jeg ønsket velkommen og geleidet til plassen min. Jeg begynte nesten å gråte, da business-setene og skjermene hos SQ gjorde at SK sitt så ganske stusselig ut i forhold. Men, det var bare å nyte det mens jeg kunne:
Jeg fikk et magasin og noe å drikke før avgang:
Etter avgang forstod jeg at det ikke ble noe in-flight entertainment på meg på denne korte flyturen (på kun 40 minutter). Jeg rakk allikevel å more meg med å justere på setet og late som jeg skulle sitte der en god stund

Men før jeg rakk å drømme meg helt bort ble jeg spurt om hva slags mat jeg ville ha (denne gang uten at navnet mitt ble brukt), og valget mitt falt på en baguette med laks. Som hos SilkAir ble også maten hos SQ servert på porselen og med fullt bestikk. Men brettet så ganske tomt ut. Et lite kakestykke hadde gjort seg!
Denne gangen unngikk jeg å gå i fella, og spiste maten på turistklasse-måten; nemlig ved å trykke baguetten i meg med hendene. Jeg lyktes med dette, og fikk i meg all maten :-) Jeg rakk til og med en tur på toalettet, og før jeg gikk inn dit sa flyvertinnen til meg at jeg måtte være forsiktig der inne. Jeg vet ikke helt riktig hvordan det skulle tolkes?
Tilbake i setet mitt, og rett før kabinen ble klargjort for landing, kom jeg på at jeg ikke hadde fått innreisekort til Singapore. Jeg trykket på den lille knappen på fjernkontrollen, og før det hadde gått fem sekunder stod det to flyvertinner ved plassen min, i tillegg til at purseren fulgte ivrig med på noen meters avstand. Flyvertinnene beklaget at jeg ikke hadde fått innreisekort, og de hentet det med det samme. Det var hyggelig med så rask og dedikert oppmerksomhet :-) Rett før landing oppdaget jeg at fjernkontrollen viste hvor mange minutter det var igjen av flyvningen (litt utydelig, men det står 00:05):
Denne flyvningen var mye mer behagelig enn med SilkAir, både på grunn av flytypen, stolene og servicekonseptet. Etter landing i Singapore så jeg fem stk. A380 parkert ved siden av hverandre. Et mektig og herlig syn
Dagen før hjemreise til Oslo fikk jeg ennå en gang beskjed om at jeg var blitt oppgradert av Optiontown til business mellom
BKK og
CPH. Bingo nok en gang, med andre ord
----------
SIN-BKK
20/4-2011
SK8601 (flys av TG)
B777-300
Economy
----------
En helt full flyvning denne gangen, og som vanlig var det god mat og bra underholdning. Jeg valgte å se filmen "Burlesque" med Christina Aguilera, men filmen var dessverre lenger enn flyvningen. Nåvel.
----------
BKK-CPH
21/4-2011
SK972
A340-300
Business
----------
Før avgang var jeg innom business-loungen til Thai og sjekket mail og nyheter. "Dessverre" var jeg fortsatt mett etter serveringen på den foregående flyvningen, så all den lekre maten i denne loungen forble urørt fra min side. Etter hvert beveget jeg meg ned mot gaten, hvor det vrimlet av solbrente skandinavere og ikke fullt så solbrente thailendere. Vel inne i flyet var det nok en gang deilig å sette seg i et business-sete, men denne gangen var ikke spenningen like stor da jeg visste hva jeg kunne forvente av service og servering. Det var for øvrig fryktelig kaldt om bord, noe flere klaget over. Det ble det gjort noe med, og konsekvensen var at det ble ekstremt varmt natten gjennom. Allikevel sovnet jeg til slutt, etter et par drinker og en episode av "Family Guy" :-) Jeg ble vekket til frokost, og den norske piloten tok oss trygt ned til Kastrup.
----------
CPH-OSL
21/4-2011
SK1464
B737-600
Economy Extra
----------
Avslutningen på turen gikk stille og rolig for seg, og det var god plass foran forhenget på denne flyvningen.
Takk til deg som har lest hele rapporten, og fortsatt god påske!