View Single Post
Old 20-04-2011, 23:24   #20
SAS-Steward
ScanFlyer Molded

SAS-Steward's Avatar

Default Re: SAS interkontinental

Quote:
Originally Posted by FBU 4EVER View Post
Ja, mer på langrutene enn på kortrutene. Det året vi hadde med kun to fridager mellom slingene, steg fraværet radikalt. Det gikk visst opp fra 3%+/- til 9% (har hørt 14%), og SAS selv innså at man måtte øke til 3 dager fri mellom øst/vest-rutene. Swiss forsøkte seg også med denne løsningen, men det gikk "åt skogen" der også så vidt jeg har forstått.
Selv er min langtidssykemelding et resultat av kombinasjonen 2 piloter/2 fridager. Pluss endel andre saker, vel og merke.
No offence, men alle som jobber i SAS som deltar i slike diskusjoner bør gå inn på SAS portalen og sjekke opp statistikk.
For det du skriver her er feil.

Dette er ingen pissekonkuranse, men sykefraværet er høyere for kortrute gruppen. Det er stigende for begge grupper, men 14 prosent er det samme som å tro på julenissen, og har ingen rot i virkeligheten. Det er langt, langt lavere.
Jeg sitter nå med tallene foran meg.

Når det er sagt, sykefraværet er stigende. For flere grupper. Dette er noe vernetjeneste, selskap og ikke minst fagforeninger jobber med. Men det første man må begynne med er desverre å dementere rykter, synsing, og direkte feil.

Jeg er verneombud for kabin, men tallene for alle avdelinger sitter jeg på.
Noe som er positivt er at sykefraværet for SGH er synkende.
SAS-Steward is offline   Reply With Quote