Quote:
Originally Posted by PP
Ruteudvikling er en balancegang i forhold til at tiltrække nye potentielle kunder og samtidig sikre positiv udvikling for sine nuværende kunder. SAS er den største kunde på CPH og der gøres meget for at understøtte deres forretning og bidrage til at SAS kan opnå positiv og lønsom vækst - CPH er jo altså ikke total jubelidioter selvom nogen gerne vil fremstille det sådan. Men som alle andre lufthavne arbejder CPH på at tiltrække konkurrerende trafik da det bidrager til at udvide markedet og til vækst. Det er "part of the game" og SAS er fuldt klar over dette...
|
For de som skjønner seg litt på økonomi så vet man også at det er grenser for hvor mye man kan vokse uten at det får negative effekter. Jeg skjønner at
CPH ikke er jubelidioter, de er kanskje tvert om svært dedikerte og profesjonelle i sitt arbeid (men jeg er, som nevnt flere ganger, svært kritisk til f.eks. benchmarkingen som
CPH gjør av seg selv i forhold til
OSL og
ARN - tallene som presenteres er dessverre på grensen til uredelig fremstilt i forhold til
OSL hva angår sammensetningen av næringslivet & dermed en viktig del av den potensielle kundebasen). Selv om
SAS forstår at det "part of the game" å tiltrekke seg konkurrerende aktiviteter så kan det vel på et tidspunkt rett & slett bli for mye av dette. Som du selv sier så er det en balansegang.
Quote:
Der vel også værd at bemærke at CPH har stort fokus på at tiltrække Star Alliance trafik (såsom Air Canada & Egyptair) hvilket indirekte er med at styrke SAS på CPH.
|
Det virker som en fornuftig strategi.