View Single Post
Old 19-04-2011, 21:26   #84
TOS
ScanFlyer Mile High Club
 
TOS's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 12,518
Default Re: SAS dropper Dubai-ruten

Quote:
Originally Posted by PP View Post
Ruteudvikling er en balancegang i forhold til at tiltrække nye potentielle kunder og samtidig sikre positiv udvikling for sine nuværende kunder. SAS er den største kunde på CPH og der gøres meget for at understøtte deres forretning og bidrage til at SAS kan opnå positiv og lønsom vækst - CPH er jo altså ikke total jubelidioter selvom nogen gerne vil fremstille det sådan. Men som alle andre lufthavne arbejder CPH på at tiltrække konkurrerende trafik da det bidrager til at udvide markedet og til vækst. Det er "part of the game" og SAS er fuldt klar over dette...
For de som skjønner seg litt på økonomi så vet man også at det er grenser for hvor mye man kan vokse uten at det får negative effekter. Jeg skjønner at CPH ikke er jubelidioter, de er kanskje tvert om svært dedikerte og profesjonelle i sitt arbeid (men jeg er, som nevnt flere ganger, svært kritisk til f.eks. benchmarkingen som CPH gjør av seg selv i forhold til OSL og ARN - tallene som presenteres er dessverre på grensen til uredelig fremstilt i forhold til OSL hva angår sammensetningen av næringslivet & dermed en viktig del av den potensielle kundebasen). Selv om SAS forstår at det "part of the game" å tiltrekke seg konkurrerende aktiviteter så kan det vel på et tidspunkt rett & slett bli for mye av dette. Som du selv sier så er det en balansegang.

Quote:
Der vel også værd at bemærke at CPH har stort fokus på at tiltrække Star Alliance trafik (såsom Air Canada & Egyptair) hvilket indirekte er med at styrke SASCPH.
Det virker som en fornuftig strategi.

Last edited by TOS; 19-04-2011 at 21:38.
TOS is offline   Reply With Quote