View Single Post
Old 05-04-2011, 04:05   #8
Tommy777
ScanFlyer Mile High Club

Tommy777's Avatar

Default Re: Hvem betaler for First?

Det som er enkleste maaten aa komme seg opp til F for folk som ikke er saa bevandret i bonuspoengjungelen, er selvsagt ved aa ta ut bonusreiser. Bakdelen med det er jo selvsagt at man ikke opptjener viktige statuspoeng. Alltid vanskelig naar man har maal man maa naa aarlig og alt for lite ferie.

Naa er det relativt enkelt aa komme seg opp til F dersom man har betalt business billett hos mange selskaper, det via kuponger for supereliter, poeng for eliter eller en kombinasjon av cash og poeng. Andre selskaper er det superenkelt aa komme seg opp i premiumkabinen med kun lommerusk av poeng, det ogsaa for folk uten status (feks BA). Jeg betalte 15K poeng per skalle for aa hoppe opp fra WT+ til CW uten status hos BA. Overfoerte Amex MR poeng over og woops, der var man.

Eksempel: Jeg skal paa jobbtur til Singapore i mai. Businessbillett er innkjoept hos United, denne kan oppgraderes med System Wide Upgrade (SWU) som man opptjener som 1K medlem hos United. Opptjente selv 12 slike i fjor. Lignende kuponger har bl.a. AA, LH, CO (for kunder som flyr 100K miles i aaret eller mer) og DL.

Hos United maa man ha en dyrere bookingklasse for aa bruke disse. Min billett er i D, som gir oppgradering (og den billetten var ikke billig). Skal man fra kjip/reidar og opp maa man ha minimum W klasse. Oppgradering bekreftes ved bestilling (min oppgradering er allerede bekreftet i nasen paa en 747). United sine vouchere er ogsaa gyldig paa LH, men kun paa avreisedagen.

Noen selskaper (saerlig de asiatiske) holder ikke paa med slikt, kun bonusreiser tillates. Noen selskaper selger oppgraderinger ved innsjekk eller paa varierenede steder i bookingprosessen.

Fellesnevneren er at man ikke kan oppgradere mer en en klasse (tror man kan gaa fra kjip til F hos BA, men er ikke sikker)

Betaler noen for aa reise i F? Selvsagt. Tipper det er i snitt to personer som betaler F paa hver intercont flight.

Last edited by Tommy777; 05-04-2011 at 04:11.
Tommy777 is offline   Reply With Quote