View Single Post
Old 28-03-2011, 21:53   #11
FK27
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Feb 2005
Posts: 116
Default Re: Avgang med 737 vs Q400 (splittet fra: SAS overtar TRD-CPH?)

Quote:
Bamseh/TCAS: Ja jeg vet hva jeg snakker om siden jeg faktisk er FLLENVA (TWR/APP).

Min opplevelse av Q400 er at den inbound stort sett oppfører seg som en 737 (men de er veldig bastante på 250kts under FL100), men på avgang og utklatring er markant tregere enn jet-maskiner. ACC liker heller ikke å få en WIF foran og 737 som tar innpå bakfra i fanget, så vår arbeidsmetodikk i dag er stort sett alltid å vektorere 737 rundt og over før vi sender de over til ACC. I de fleste tilfeller ordner vi jo OSLOB/TRF på Widerøene dersom vi har en slik konstellasjon, og får de da ihvertfall noen grader av kurs kontra det å fly ut via NORPO (09) eller KOTEX (27).
Endelig en faglig samtale. Jeg er skipper på Q400 inn og ut av ENVA i morgen (29. mars) til og med fredag (1. april). Tar gjerne en tårnkaffe hvis det passer.

Jeg har også noen kommentarer til NORPO 3a spesielt sammenlignet med SID fra Flesland.

Men det kan vi ta med et kart foran oss.

Hilsen
FK27
Friendship Forever.
FK27 is offline   Reply With Quote