View Single Post
Old 27-03-2011, 13:26   #10
Dag Viking
ScanFlyer Mile High Club
 
Join Date: Sep 2004
Location: Utflyttet
Posts: 7,800
Default Re: Start –landings avgift B737-800 VS F. EKS B737-600

Quote:
Originally Posted by Someone View Post
Nei, de kommer i et utall varienter fra Boeing. Alt avhengig av hva flyet er sertifisert/registrert for og motorene tunet for. SAS har 3 ulike MTOW på sine -800. -700 hos SAS er enda mer diversifisert, med totalt 6 ulike MTOWs, hvor det er er over 9 tonn forskjell på letteste (LN-TUH) og tyngste (LN-TUI). Forskjellen på tyngste og letteste -883 er rundt 4 tonn.
Og dette gjør man for å spare penger, både ved innkjøp og i løpende avgifter. En 73G som kun brukes på norsk innland kan ha en lav rating på motorer og lav MTOW, uten at det hemmer performance. Problemet med ulik motor-rating og MTOW i flåten, er at den blir mindre fleksibel og schedulering blir mer utfordrende.
DY sine 738 er har vel alle max MTOW og thrust-rating? De har jo en litt annen ruteprofil enn SAS også, der all vekt og thrust ofte er i bruk.
__________________
Siden 01.01.2009
Dag Viking is offline   Reply With Quote