View Single Post
Old 27-03-2011, 12:33   #8
bamseh
Air Traffic Controller
 
bamseh's Avatar
 
Join Date: Mar 2010
Location: Stavanger
Posts: 738
Default Re: Start –landings avgift B737-800 VS F. EKS B737-600

Quote:
Originally Posted by Someone View Post
Nei, de kommer i et utall varienter fra Boeing. Alt avhengig av hva flyet er sertifisert/registrert for og motorene tunet for. SAS har 3 ulike MTOW på sine -800. -700 hos SAS er enda mer diversifisert, med totalt 6 ulike MTOWs, hvor det er er over 9 tonn forskjell på letteste (LN-TUH) og tyngste (LN-TUI). Forskjellen på tyngste og letteste -883 er rundt 4 tonn.
I stand corrected.
Jeg trodde dog opprinnelig at utregningen tok utgangspunkt i "maks MTOW" for flytypen (ikke den spesifikke maskina), men jeg har gravd dypere og funnet ut at:
Quote:
(1) Startavgift for luftfartøy med høyeste tillatte startvekt som overstigende 8 000 kg i følge nasjonalt luftfartøyregister eller annet tilsvarende offisielt dokument
(fra Forskrift om avgifter vedrørende statens luftfartsanlegg og -tjenester (takstregulativet))

Det skulle tilsi at den bruker spesifikke MTOW-data for det bestemte flyet..
bamseh is offline   Reply With Quote