View Single Post
Old 27-03-2011, 12:01   #6
bamseh
Air Traffic Controller
 
bamseh's Avatar
 
Join Date: Mar 2010
Location: Stavanger
Posts: 738
Default Re: Start –landings avgift B737-800 VS F. EKS B737-600

Quote:
Originally Posted by Wahoo View Post
Merk at MTOW for samme flytype vil av denne grunn variere
fra flyselskap til flyselskap for å spare avgifter. Ett charter selskap f.eks vil
ofte ha høyere MTOW på sine B738 enn f.eks SAS. Dette da charterflyene
ofte er fulle og flyr lengere distanser med mere fuel.
MTOW for en B737-800 er vel i 99% av tilfellene lik uansett hvilket selskap man flyr med.. med mindre man har gjort spesifikke modifikasjoner på flyet senere.
Det er ikke aktuell vekt for flyet som betyr noe, men hvor mye det potensielt kan veie - altså MTOW.

Quote:
Originally Posted by FBUMAN1 View Post
Så jo flere pax du har med jo mer betaler du i avgift, eller er det i forhold til hvor mange seter flyet har ?
Antall pax.
Avgiftene er delt i 2:
- Faste avgifter som tar utgangspunkt i flyets MTOW
- Variable avgifter som tar utgangspunkt i antall passasjerer ombord (dette er avgifter som selskaper krever rett inn fra passasjerene og "gir videre" til Avinor - mao det som på en flybillett er beregnet som "skatter og avgifter" (inkl. mva).
bamseh is offline   Reply With Quote