View Single Post
Old 12-03-2011, 00:49   #1
LN-KRF
ScanFlyer Molded
 
Join Date: Jul 2007
Location: Oslo, Norway
Posts: 2,412
SAS Spontantur OSL-ARN

Var en tur OSL-ARN-OSL i går med SAS for å signere noen papirer så måtte dra helt plutselig.

Fikk en telefon rundt 1145 at jeg måtte en tur til Stockholm og hente og signere noen papirer for jobben, så måtte dra fort.
Sjekket www.sas.no og fant noe som het "Last Minute Ungdomsbillett" med SAS som kan bestilles omtrent 1 døgn før avreise og inntil 2 timer før avgang. Dette var nytt for meg men fant billetter med SK496 OSL-ARN kl1510 til 392kr en vei, og fant billetter med SK1483 ARN-OSL avreise kl2000, kosta 396kr og gikk for dette, måtte bestille to billetter, da det ikke gikk ann og bestille t/r.

Så endte opp med under 800kr t/r for noen timer i stockholm.

Insjekking ble gjort over internett umiddelbart etter at flybillettene var betalt, og fikk sete 16A da det var en B736 som skulle ta turen, nærmere bestemt LN-RPB. Sjekket inn på returen i samme slengen, og fikk sete 27F da det skulle opereres med MD80, nærmere bestemt LN-RMS (ble endret fra OY-KGT) en MD-81 faktisk.

Denne reporten inneholder ingen bilder, da kameraet lå hjemme...

OSL-ARN
SK496
B736 LNRPB
Seat: 16A
ETD: 1510
ATD: 1534
Belegg: ca 30%
Routing: SUTOK P607 ELTOK


Dro opp til Gardermoen, fikk skrevet ut boardingkort og gikk igjennom security på 2 minutter(!!!!) Kjappeste jeg har gått igjennom security! all ros!
Flyet skulle gå fra Gate 36 denne ettermiddagen, og spradet gjennom taxfree å gjorde ett kjapt innkjøp av noe parfyme og snop for å kose meg med på turen. Gikk til pizzahut og kjøpte noe mat 2 stk pizza og brus til 59 kroner, og måtte stusse på hvorfor det var så billig, og på kvitteringen sto det rabatt for flyplassansatte..:S Skjønte ikke hvorfor jeg fikk det men men...:P Klagde ikke!
Etter en stund kom LN-RPB taxende til gate, og boarding startet nesten umiddelbart da vi var vel rundt 25 pax totalt på turen. Det snødde tett og kæpt`n speaking kom over anlegget og snakket at vi trengte de-ice og at vi ville bli ca 30 minutter forsinket grunnet dette, og at han beklagde det så meget. Men han trøstet oss med at vi skulle deice og taxe til "Den bästa banan och lyfta mot norr och ta nogon svängar och straka vägen mot Sverige" En Kaptein som hadde det morro på jobb og lo og hadde det kult!
Raskt etter avgang så klatra vi til 25 000 fot for denne turen da det var mye vind, og attendants var kjappe ute med vognene sine och serverte kjapt igjennom kabinen. Vi landet på 19L, der vi taxet forbi SAS tech der det sto en helt hvit B738 uten WL. Og det sto 6-7 falleferdige MD80er under short finals rwy 19L, ett meget trist syn..
en profesjonell tur, profft crew, ingenting og klage på!



ARN-OSL
SK1483
M81 LNRMS
Seat: 27F
ETD: 2000
ATD: 2055
Belegg: ca 65%
Routing: ARS N623 SUMAK



Etter en middag på Jensen Bøfhus i Stockholm Centrum og flere papirer signert og en t/r med Arlanda Express, så var vi på nytt på ARN der vi skulle tilbake til OSL. Gikk kjapt opp og henta ut Boarding pass, og gikk igjennom Security, som jeg var igjennom på 3 minutter! (skikkelig heldig med security i dag..:P) Kjapt igjennom taxfree og kjøpte masse snop til å kose seg med i helgen..
Flyet skulle gå fra Gate 08, og jeg gikk opp til Gate 8, der det sto at SK1483 var "Estimated 2040" Noe som viste seg å være været på OSL sin skyld da det visst var helt for j**lig der i går kveld. OG slottetiden var 2039 etter det en hyggelig SGS ansatt sa til meg da jeg spurte om årsaken til delayen.
Da kom han med den beste kommentaren jeg har hørt fra en SGS ansatt: "Fan, ni kan åka skidor och sköyter i Norge, men at rydda bort lite snö, det kan ni fan inte alls xD" Da knakk jeg sammen i latter og sa meg helt enig i det han sa! En Kjempemorsom ansatt som tok alt med ett smil! Er SÅNN det skal være så der ha Røros Flyservice og Menzies noe å lære!
LN-RMS kom taxende til gaten, og boarding startet nesten med en gang, da de hadde en slottetid å følge, så vi måtte være kjappe og boarde noe som ikke gjorde meg noe! Gikk ombord og der sto den mest originale Purseren jeg noen sinne har sett, en mannlig purser, med maskara, eyeliner og øyevippforlengere og skikkelig godt humør! Fant etterhvert mitt sete etter litt gåing, siden det er en lang maskin!
Ved siden av meg og bak og foran meg kom det ett helt Thomas Cook crew som var kommet fra Phuket, med DK1816, og jeg kom i snakk med dem og fikk høre om hva slags flytyper de jobbet på, hvordan opplæringen til de nye er, og hva som er kravene for en Thomas Cook Cabin Crew.
kapteinen kom over anlegget og beklaget forsinkelsen som skyldtes dårlig vær på OSL, og ett plutselig snøfall som rammet OSL. Og at han skulle fly så fort han klarte mot OSL.
Vi taxet ut til rwy 19R gog tak av 2055 altså 55 minutter etter rutetid. Ga gass og de to JT8D motorene gikk for full guffe og vi spratt opp som en rakett og straight up! Noe mer sinnsyk climbrate har jeg aldri opplevd på en MD80 før! Men det var j**lig morro!
To dunk hørtes med en gang, og da smalt hjula så hardt opp at gulvet nesten ga etter! Da tenkte jeg, DETTE er MADDOG deluxe! Og satt der og STORGLISTE for meg selv under takeoff, og fikk noen rare blikk fra Crewet ved siden av meg. Vi gassa på og fikk en ARS3G departure og direct routing til OSL. Etter knappe 10 minutter i lufta kom kapteinen over anlegget og ba nok om gang om unnskylding for forsinkelsen og kom med informasjon om connecting flights.
Vi nærmet oss OSL med storm, og fikk en visual approach rwy 01R, og high speed approved som flygelederne sier :P
Både landing gear og flaps kom VELDIG sent ut, og hørte dunkene til hjula da de falt ut nesten helt på short finals og jeg begynte og lure om de tenkte gå rundt fordi ikke hjul og flaps var ute. (Men dette kan vel Pilotene her inne som flyr forklare hvorfor det tok så lang tid før de tok ut hjula og flaps) vi smalt i bakken og taxet stille til gate 38 denne kvelden.
Boarding gikk tregt da de ikke brukte døren bak under halen..det var litt dårlig syntes jeg da det var ganske så fullt i economy.
Kom meg ut av flyet til slutt, og en ting er sikkert: Det er IKKE siste gang jeg flyr MD, skal ha noen turer med den til før den forsvinner..
Gikk innpå taxfree kjøpte litt alkohyler, og snus og kjappa meg ut for å rekke 2206 toget til Oslo S. Alt gikk knirkefritt og SAS leverer nok en gang ett bra intra-scan produkt!
OG ett STORT pluss til de nye "Last Minute" Ungdomsbillettene som de har kommet med! DETTE blir GARANTERT til å bli brukt flere ganger om man tar en spontantur!

Alt i alt, ett normalt SAS produkt, og ett stort pluss til crewet som holdte oss informert om værsituasjonen på OSL under HELE turen!

Så ender med dette:
GO SAS!
LN-KRF is offline   Reply With Quote