View Single Post
Old 23-02-2011, 19:48   #19
ohegge
ScanFlyer Blue

Default Re: SAS Sverige + Proffice = Sant

Quote:
Originally Posted by TCAS View Post
Mange selskaper i Europa lønner også block-off til block-on, så ikke veldig unormalt. Kontraktene hos DY (Finnland) både i cockpit og kabin kjører noe av det samme opplegg sies det. Man skal passe seg for å skrike om sosial dumping så fort det er snakk om midlertidig ansatte og vikarer, selv om det mest ideelle selvsagt vil være fast ansattelse.
Ehem. Jeg har ialdri jobbet som kabinpersonale. Men. I de fleste andre bransjer er det ihvertfall vanlig at man får betalt når man er på jobb og på vakt.
Er man på jobb og utfører tjenester for arbeidsgiver, så er man på jobb! Slik jeg har forstått så er det bestemmelser på hvor lange og mange ubetalte opphold det kan være i arbeidet i løpet av arbeidsdagen.
Hovedregelen er vel at lunsjpause på 30 minutter ikke skal betales for av arbeidsgiver.

I alle jobber jeg har hatt, bortsett fra de provisjonsbaserte, så har vi selvfølgelig hatt betalt når vi var på jobb og stod til disposisjon for arbeidsgiver. Og får vi pålegg om å gjrøe noe i lunsjpausen, så vips, regnes den også som arbeidstid.

Sosial dumping kan være så mangt. Men all pålegg og forventning om arbeid, som ikke blir betalt for, er med på å undergrave redelige forhold i arbeidslivet!

150 kroner timen er jo heller ikke noen spesielt bra lønn.
Hva blir da den reelle lønnen, dersom man ikke får lønn før flyet går fra gate? 100 kroner timen? :-o Da er det jo nesten bedre å sitte i kassa på Rimi. De er ihvertfall redelige nok til å betale for den tiden man faktisk er i arbeid!

Noe annet er at reell arbeidstid ikke kommer med i statistikkene derosm det kun kommer med den tiden flyet ikke er ved gate. Kjapt vil jeg tro at med reell flytid Oslo-Tromsø på ca 4 timer tur/retur, så får man bare betalt for de 4 timene flyet ikke står ved gate? Mens det i realiteten tar 5,5 timer medregnet av/på-lasting etc...
Hmmmm....

Er fagforeningene virkelig med på slik avlønning?
ohegge is offline   Reply With Quote