Quote:
Originally Posted by Dag Viking
Både BA og LH har jo vesentlig større andel langruter av totale setekilometer. I tillegg har SAS veldig mange kortruter på ca 1 time, dvs Sør-Norge, intraskandinavisk og noe innenlands i Sverige.
Prisnivået og lønnsnivået er jo også en del høyere i Skandinavia enn Tyskland og Storbritania?
Dessuten er oljeprisen på vei oppover, så 2009 og 2010 kan ikke sammenlignes direkte.
Alt dette gjør at 0,60 og 0,70 kr pr setekilometer ikke helt kan sammenlignes.
SAS kan gjerne prøve å strekke seg etter konkurrentene, men jeg tror hverken BA eller LH sitt 2009 er et realistisk mål. Hva med å gå ned 10% i 2011 og 5% i 2012?
|
Det er helt riktig at langrutene trekker i retning av lavere kostnader per setekilometer, men hvor stort utslag dette har vet jeg dessverre ikke. Det er også riktig at 2009 og 2010 ikke kan sammenliknes, men for
SAS sin del så var ikke situasjonen noe særlig bedre i 2009 (CASK har i følge
SAS gått ned med 7-8% siden året før). Man kan jo kikke på andre selskaper som er mer sammenliknbare.
I forhold til den store skandinaviske konkurrenten ligger iallefall SK veldig dårlig an. Håpet er jo at de klarer å hente ut høyere priser i snitt enn konkurrenten slik at de kan kompensere for nesten dobbelt så høye kostnader. I forhold til DY har jo SK "fordelen" av noe langruter som skulle trekke ned CASK i forhold til DYs trafikkmønster - dvs. CASK på kortrutene & europarutene er kanskje enda mye høyere enn DYs kostnader for tilsvarende ruter.
Prisnivå og lønnsnivå er nok noe høyere i Norge enn Tyskland og Storbritannia, men jeg er usikker på om prisnivået på flyreiser er nevneverdig mye høyere i Norge/SKandinavia enn i disse landene. Jeg har nesten inntrykk av at det motsatte er tilfellet.
Målsettingen for SK er visstnok en CASK på 0.66
NOK etter hva jeg hører. Det er 30% lavere enn regnskapstallene viser for 2010. Mao et drøyt stykke ned til målet. SK har vel kuttet lønnsutgiftene med rundt 4 milliarder
SEK, men kun kuttet med drøyt 1500 årsverk så jeg er usikker på hvor mye det er å hente på lønnskutt. Lønn utgjør omtrent 30% av total operating expenses (mao en ikke helt uvesentlig kostnadskomponent).
Tallene for BA var faktisk nede i 0.55
NOK når jeg ser etter. Og for ordens skyld, tallet for LH er Passenger Airline Group som ikke bare er LH men også SWISS,
BMI og Austrian.
Edit: Jeg rotet litt rundt i Finnairs årsrapport for 2009, som er litt uoversiktlig, men det ser ut til at CASK for Finnair ligger på rundt 0.60-0.65
NOK. Finnair har kanskje et mer sammenliknbart trafikkmønster med SK?