View Single Post
Old 07-02-2011, 23:40   #3
Bizflyer
FinalCall.travel/no

Bizflyer's Avatar

Default Re: Diosdado Macapagal International Airport,

Det er UPC som har asiatisk Hub på Clark. Har selv flydd derfra både til MNL (13 min) og til Boracay. Men det er en stund siden.

Det er visstnok vedtatt at Clark skal bli den nye hovedflyplassen for Manila. Så noen fine modeller og tegninger sist gang jeg var der nede. Philippine Airlines har visst allerede kjøpt opp store landområder på området for å sette opp sine kontorer osv. Det jobbes vel også med å settes opp en høyhastighetsbane ned til Manila. Vi snakker om en distanse på ca 100 km.

Foreløpig er det noen Air Asia og Tiger Airways avganger i tillegg til Asiana med 5x ukentlig til Seoul. (Bor forøvrig mange sør-koreanere i området, og de er lite populære hos lokalbefolkningen) Øvrige destinasjoner er KUL, SIN, Macau og en annen Malaysisk destinasjon jeg ikke husker hvordan staves. Og så har vel Cebu Pasific rute til BKK et par-3 ganger i uka og daglig til Cebu. Og så har Philippine Air Force noen skvadroner stasjonert der. Et eget område inne på den gamle basen heter Air Force City. Og det er der de Filippinske militære holder til.

Som Reidar skriver så har de en laaaaang rullebane. Jeg har hørt at Clark er eneste stedet utenfor USA som har lang nok rullebane til å ta ned en romferge hvis det trengs.

Forøvrig er det ikke mye som minner om den gamle USA basen rundt flyplassen der inne. Men den er enormt stor. Noen gamle ruiner står igjen der inne, men det er bygd opp både hoteller og mye industri. Men det er fortsatt masser av ledig plass der inne.

En drøy halvtimes kjøring unna ligger den gamle Amerikanske Marinebasen Subic Bay, som også ble nedlagt for mange år siden. Den er om mulig, enda mer ukjennelig som amerikansk base. Ja, bortsett fra noen enorme kaianlegg og en flyplass, stor nok til å ta ned 747 og de største militære transportflyene. Ingen rutetrafikk her, men også her har et av de store Fraktselskapene sin asiatiske hub. Husker ikke hva selskapet heter i farten, men flyene er hvite og oransje.

Skal man først til Filippinene er Caticlan, inngangsporten til Boracay en morsom liten flyplass. Det er en skikkelig kortbane, hvor all landing skjer fra sjøsiden, og avgangen skjer ved at motoren ruses til max før man tar avgårde, bruker hele rullebanen og man sitter med hjertet i halsen i håp om at man kommer over tretoppene.

BF

There is only one way of flying! In Businessclass Åff kårs!
Bizflyer is offline   Reply With Quote