Så har TØI kikket litt på anbudsordningen - over 60 sider sengelektyre:
Quote:
Evalueringa viser at kostnadene som staten har medregionale flyruter har auka. I tillegg er det liten grad av konkurranse om flyrutetilboda blant marknadsaktørane. TØI gir tilrådingar til utforming av komande flyrutetilbod, medrekna mellom anna forslag til ruteendringar og billettakstsystem.
|
http://www.regjeringen.no/nn/dep/sd/...html?id=632298
En del litt overraskende konklusjoner om ruteendringer, kanskje:
Quote:
Foreløpige vurderinger peker på at rute til Fagernes kan utgå. Rute fra Ørland bør vurderes hvis de får ny base for Luftforsvaret. Ruter til Bergen fra andre flyplasser på Vestlandet enn Florø bør vurderes sløyfet. Direkteruter til Oslo fra Helgeland og Lofoten vil redusere behovet for regionale ruter. Lengre rullebaner i Lofoten – Vesterålen vil kunne redusere behovet for statlig støtte. Bruk av mindre fly i Finnmark kan redusere antall mellomlandinger. Alle disse endringene vil kunne bidra til å redusere statens utlegg på FOT-rutene. Samtidig bør det understrekes at dette er foreløpige vurderinger som ikke er basert på klare kriterier for behovet for statlig støtte.
|
Og om distribusjon av billetter mm:
Quote:
Av hensyn til konkurransen bør en videre være forsiktig med krav om spesifikke navigasjonssystem og deltakelse i globale billettdistribusjonssystem.
|
Å droppe GDS kan nok være besparende på kostnadssiden og (muligens) unngå konkurransevridning, men det kan neppe være publikumsvennlig dersom man ønsker tilgjengelighet via reisebyråer og turoperatører. Er også overrasket om at det ikke sies mye om gjennomgående billetter m.v. (så vidt jeg kan se etter å ha skummet rapporten)