Her er endringene i punktlighet mellom
SAS og Norwegian. Tallene er hentet fra selskapenes egenrapportering og statistikken til
OSL. For å få frem trendene er selvsagt 12 måneders rullerende tall blitt benyttet.
Og det er helt klart trender en kan se - et selskap har blitt dårligere og et har forbedret seg. Spesielt de siste par måneder har
SAS mistet gnisten. Alle disse tallene viser avgangspunklighet, men hvis en tar en titt på ankomstpunklighet viser det seg på
OSL at
SAS har forholdsvis bedre ankomstpunklighet sammenlignet med avgangspunktligheten. Mange hevder at det er ankomsten som teller, men da tyder det på at
SGS gjør en dårlig jobb på
OSL! I motsetning til
SGS på
OSL så gjør Røros underverker på
OSL og drar for tiden 8% flere flighter innenfor de 15 minuttene enn det de mottar.
For passasjerene teller ikke bare punkligheten, at flyet i hele tatt også går og ikke blir kansellert teller mye. Derfor har jeg sett på den kombinerte punktlighet og regularitet til de to store på
OSL. Her har det skjedd enorme endringer. Avstanden mellom de to ved utgangen av 2009 var 8,7 prosentpoeng, mens det ved utgangen av 2010 var bare 2,5 prosentpoeng som skilte de to. Hvis denne utviklingen forsetter så vil
SAS være detronisert allerede i slutten april.
Med dette i mente, så hvis
SAS vinner punktlighetsstatistikken til FlightStats vil det være en litt hul seier siden det bare vil være en hvile på gamle visne laurbær.