Triste greier, men det viser vel bare at utenlandsruter fra
TOS trenger feed til/fra sluttdestinasjonen for å fungere. Et særlig mye større lokalmarked enn London finnes jo ikke uten at man drar virkelig langt. Ellers finner jeg det besynderlig at Hurtigruten og Norwegian, som i lengre tid har beskyldt hverandre for ikke å legge til rette for den andre parten, ikke klarer å samarbeide bedre. Men når Hurtigruta da ser seg nødt til å chartre tre fly i uka sier det seg vel selv at mye av grunnlaget for DYs rute forsvinner.
Rute til Helsinki? Sorry, men jeg klarer ikke for mitt bare liv å se at det skulle gå, ihvertfall ikke med DY. DY har ikke interlining med noe selskap og DYs eget utvalg av ruter fra Helsinki er en dråpe i havet sammenlignet med hva de kan tilby fra
OSL. Antall sørfinner som drar til
TOS (nordfinner kommer neppe til å fly Rovaniemi-Helsinki-Tromsø, da er det vel så lett/billig å kjøre) og tromsøværinger som skal til Helsinkiområdet kan aldri i livet holde liv i ei slik rute.
SAS med
CRJ til
CPH eller 737-600 til
ARN (hele året) har jeg langt større tro på, men ihvertfall førstnevnte rute er i distanse relativt lang, så om det er økonomi i det er usikkert.