Re: Norwegian legger ned Tromsø - London
DY driver nok billig. CASK på 0,49 i 2009, og 0,41 i Q3 2010. Det er en god slump penger under andre skandinaviske konkurrenter. Jeg tror ikke problemet ligger der, men i at Hurtigruten er avhengig av mer forutsigbare priser på flygningene i forhold til å markedsføre sitt produkt til engelske turister. Hurtigruten sier vel også selv at de fortsatt bruker DY, men nå i tillegg til egne charterflygninger.
Det andre aspektet er jo at dette er en ganske lang flygning som binder opp en maskin i omtrent 8 timer. Det er vel et spørsmål om hva man alternativt kunne benyttet denne maskinen til i samme tidsperiode og hvilket overskudd en alternativ anvendelse kunne gitt. Det tredje er at med de prisene som lå ute ganske lenge på slutten av året og den tildels lave kabinfaktoren (godt nede på 60-tallet) så er det kanskje ikke så vanskelig å forstå at DY gjør slike grep. Synd er det nå uansett, for det er en kjekk måte å komme seg til England på.
|