View Single Post
Old 12-01-2011, 22:33   #19
eirikma
>>>>><<<<<
 
eirikma's Avatar
 
Join Date: Jan 2011
Location: Bodø
Posts: 311
Default Re: C-GANH er ex BU LN-BRZ

Quote:
Originally Posted by Gandalf View Post
Flyet har fått et såkalt gravel kit for operasjon på rullebaner uten fast dekke. Platen på nesehjulet er for å hindre at hjulene skal slenge stein og grus opp i buken på flyet. Dørene til nesehjulet er tilpasset dette, og "kulen" foran nesehjulsdørene er for at denne platen skal ligge an mot den når hjulene er oppe.

Vi ser også en dyse som stikker frem i underkant i fronten av hver motor. Dette er dyser for bleed air fra motorene som da blåser fremover og hindrer at motorene suger i seg stein og grus.

Dette er vel en retrofit, for -SUZ hadde vel ikke gravel kit hos BRA? Så vidt jeg husker var det vel bare Busy Bee sin -200 som hadde gravel kit på norsk register?

Mvh,
Noe annet de også gjør, er å felle inn nedre beacon, slik at den overlever evt steinsprang, samt at de har forsterkede dekk på understellet (selvfølgelig).

For øvrig interessant å se at disse maskinene er "still going strong" etter så mange år på vingene. Vitner i alle fall om god kvalitet (og forhåpentligvis god maintenance).
eirikma is offline   Reply With Quote