Dato: 6/1-2011
Fra:
BKK
Til:
HKG
Fly: A6-
EDL A380-861
Rutenr: EK384
Ankom Suvarnabhumi (fra nå av bare kalt
BKK i resten av rapporten) rundt 10.00, noe som betød at jeg var tidlig ute tross at det ble noen øl i Patpong natten før. Taxisjåføren spurte hvilket selskap jeg skulle fly, og han slapp meg av ved inngang 9, der hvor Emirates holder til. Det er ganske greit å hoppe av der hvor flyselskapet har sin innsjekk, for innsjekkingsområdet i
BKK er langt.
Ingen folk å se i innsjekkingen for First eller business, verken foran eller bak skranken.
Men på økonomi var innsjekk begynt, og det sto allerede en kø. Stilte meg i business køen siden den var nærmest, og straks det ble ledig ble jeg vinket bort. Ble en del spørsmål om ditt og datt angående denne og videre reiseruter, uten at jeg forstod helt hvorfor hun ville vite det. Og hun forstod nok ikke noe om hvorfor noen vil fly
BKK-
HKG 6 januar,
HKG-
BKK 8 januar for så å fly
BKK-
HKG igjen 9 januar. Billett, som og innehold invitasjon til Emirates Lounge, Voucher for Fast Track sikkerhetskontroll og passkontroll samt en Emirates First class lapp til å ha på håndbagasjen.
Fra innsjekk til Fast Track var det ikke mange meterene å gå, og det var heller ikke noe kø, så alle formaliteter ble gjort kjapt. Så var det bare å bevege seg mot Emirates Lounge som ligger i nærheten av E piren. Godt skiltet var det også.
The Emirates Lounge
Ble ønsket velkommen og gikk inn hvor det var helt folketomt. Rett etter meg kom personalet lett joggende på vei til kjøkkenet, så det virket som om de ikke helt var klar over at folk kunne komme så tidlig før en flight. Men ikke lenge etter var alle varmretter fremme, og et skilt over bekreftet at alt var Halal tilbredt.
Loungen
Business center
Spiseområdet
Litt mat
Selv valgte jeg litt frukt og normalt vann med bobler, etterfulgt av ost og vin og tilslutt noe varm mat som jeg ikke har peiling på hva var.
Passord for nettilgang og god drikke ble skaffet, og så var det bare å sette seg ned ved TV for at par timer.
Boarding skulle etter planen starte 1315, og 5 minutt før gikk jeg for å sjekke status. Ble fortalt at det var en liten forsinkelse på 10 min, altså ikke noe å bry seg om, så pakket sammen og labbet avsted mot gate E8. På denne tiden var loungen rimelig full, men om alle skulle med denne flighten tror jeg ikke, for flere hadde satt seg godt tilrette.
A6-
EDL A380-861 Levert Emirates 12/8-2010
Boardingkort ble vist frem, og siden det var First var det bare å gå ombord når det måtte passe. Ellers har Emirates et system som deler kabinen inn i soner med bokstavkoder, og det virket som dette ble respektert av passasjerene.
Inne i broen var det bare å følge skiltingen, og det er alltid en god følelse å gå den slake bakken opp mot upper deck.
Ved døren ble boardingpass fremvist igjen, og jeg ble ønsket velkommen og vist vei til suite 4K.
Flyvertinnen var rask med et brett med diverse drikke på, og som vanlig ble det champagne. Videre fulgte varme kluter, tøfler, vinliste og meny for turen. Dette hadde mer enn nok plass å gjemme seg vekk i, for oppbevaringsrom var det nok av. Det var også lagt frem pledd og puter, noe jeg vertfall ikke kom til å bruke, for jeg syns det var varmt nok fra før.
God beinplass, og håndbagasje hadde en egen krok der de kunne festes med stropper om nødvendig
Flyvertinnen så at jeg satt å knipset bilder så en villmann og spurte om hun skulle ta noen av meg. Som dere ser så takket jeg ja.
Setet var veldig behagelig, eneste minuset var at det var skinn, noe som blir veldig klamt. Hadde nok heller foretrukket et sete i stoff. Et eget hefte følger med, slik at en kan finne ut hvordan alt fungerer.
Flightdeck kom på høytalerne og presenterte seg selv, og ut ifra navnene så virket de europeiske. Flytiden ble beregnet til i overkant av 2 timer, men det ville bli en forsinkelse ut fra gate for bagasjen til 3 passasjerer som ikke hadde dukket opp måtte lastes av. Så 15 min for sent ble det pushback og skjermen ble stilt inn på tail cam. Relativt kort taxi til 01L som ligger på samme side av terminalen som gate E8. 4-5 fly i kø, men så snart disse hadde kommet seg i luften var det vår tur.