View Single Post
Old 28-09-2005, 22:43   #10
LN-KGL
ScanFlyer Mile High Club

LN-KGL's Avatar

Default Re: krangel mellom piloter

Omstilling, det er fali det!

Det er tydelig at en av arbeidslivets viktigste naturlover ikke har nådd helt frem i cockpit i SAS og Braathens / SAS Braathens maskinene - det eneste som er konstant er FORANDRING. Det går ikke å hermetisere en tilstand og stilltiende konstatere at slik er det bare. Jeg kommer i hug en liten blekke Janne fikk sørget for å dele ut i SAS' smiletid - 10 eller var det 20 måter å si nei på? Mange av frasene med forklaring var riktig kostelige, men to av dem har blitt klassiske for meg:
1. Nei, det har vi ikke prøvd før!
Og nummer to var en logisk konsekvens av den første:
2. Nei, det har vi prøvd før!

Vet ikke hvilken begrunnelse til NEIene i denne sammenheng er, men går det ikke å prøve å forholde seg sivilisert overfor hverandre. Bedriftskultur vil alltid variere mellom forskjellige selskap, derfor er det viktig å overføre det positive delene fra begge selskap til den nye enheten. Det kan ikke bare være "hatet" til det andre selskapet som var det eneste "positive" en hadde. Enhver forandring forutsetter at det er en TRYGGHET i organisasjonen(e), og derfor var det kanskje ikke det smarteste trekket fra SAS å ikke sidestille de flygende i de to selskaper og derved kreere en lillebror. Jeg har blitt gjort oppmerksom flere ganger at flygende personell som feilet på SAS' psyko-test, fikk jobb i Braathens etter å ha fått avslag fra SAS. Jeg tror absolutt det ikke er tilfelle at det bare er FLINKE og SNILLE i SAS og de DÅRLIGE og KRANGLEVORNE i Braathens. Når man sammenligner historiske resultater som punktlighet, sikkerhet, service, utnyttelse av personell, ........ er det ikke store forskjeller mellom de selskapene. Sa noen ulike?

Har ikke hatt så mye kontakt med de flyvende - unntatt de av dere som har våget seg på Fly&Vin-treffene, forumdeltakere som jeg mistenker styrer stikka, flygende jeg har pratet med i felles venten på innkommende fly eller når jeg sittet i cockpit på klapp. Gjennomgående har alle vært kjempehyggelige og spennende samtalepartnere - noen har riktignok hatt større ego enn andre, men hvor finner du ikke det.

Så kan dere gå dypere inn i diskusjonen - jeg har sagt mitt