Thread: Fornebu - Leeks
View Single Post
Old 11-01-2011, 15:49   #63
dc-8-63
Finn Erik Edvardsen

dc-8-63's Avatar

Default PTA, MCO, ACK og andre haandskrevne greier....

IKKE SNAKK TIL MEG, JEG HAR FAATT PTA smallt det fra den kvinnlige kollegaen i skranken ved siden av meg - den saa veldig engelske gentleman som stod foran min skranke - spurte lavt paa sitt Oxford Engelsk "PTA - Is that a female thing ?" med et glimt i oeyet.

PTA eller Prepaid Ticket Advance som det staar for var manges skrekk, det dreier seg om billetter som ble betalt et annet sted enn, ofte i en annen verdensdel enn hvor de ble utstedt, betoed mye manuellt arbeide og fra tid til annen komplisert.

Ofte ble disse sendt til byer vi knapt hadde hoert om og det var like imponerende aa faa "ACK" Bekreftelse med billettnummer utstedt minutter etter at en hadde sendt SITA Telexet. En av mine mere kompliserte PTA'er var til en norsk misjonaer familie som skulle hjem i fra Sudan - Juba til Sogndal (javisst nonstop med Twotter) vel det ble Juba - Khartoum - Athen - Frankfurt - Oslo - Sogndal og jammen skulle de ikke videre med buss og ferge fra Sogndal ogsaa. Verden var mindre paa denne tiden, saa 2 dager etter at jeg hadde sendt PTA'en stod familien paa i skranken foran meg - kun et lite spoersmaal om buss og ferge tider paa vestlandet - vil ikke si at jeg hadde svart belte i Rutebok for Norge, men jeg kunne jo tyde noe av informasjonen. Jeg visste jo godt hvor slitne denne familien var - allikevel ble jeg overrasket og lit flau for aa medele dem at den lengste "transitt tiden" ble paa Ferge Kaia i Sogndal - buss og baat selskap var i krig med hverandre, saa selvom Fly og Buss korresponderte - saa gikk fergen noeyaktig 4 minutter foer bussen ankom kaia, akkurat saa passasjerene kunne se den seile....og da var det 5 timer til neste seiling.....

Vi sendte PTA til alle verdenshjoerner - men allikevel var alle disse byene og flyplassene langt naermere enn hva vaar egen (SAS) sin markedsavdeling - de maa ha holdt til paa et sted hvor absolutt ingen kommunikasjon var mulig, mystisk nok kunne de innfinne seg paa Fornebu innen minutter naar de selv skulle ut aa reise, men naar vi trengte informasjon utover det som stod i Aftenposten om det vi skulle selge ja da befant de seg paa et sted ingen PTA kunne naa.....

En annen av mine PTA opplevelser var ogsaa rett foer jul, et rederi maatte plutselig (mye paa Fornebu skjedde plutselig) ha 23 sjoemenn fra Lagos til Bombay saa fort som mulig....eneste forbindelsen var med Swissair via Zurich og jeg delte gruppen inn i 3 bestillinger for aa unngaa gruppe bestilling (over 9 og 100x ganger tregere) allikevel MOW Airlines (Swissair) kom tlbake med venteliste....og siden Andreas bare satt der paa kontoret og kokte kaffe stakk jeg innom for aa hoere om han kunne gjoere noe magisk - og som svaert ofte var tilfelle....det kunne den godeste MOW....sett inn et OS element (Informasjon) i bestlllingene om at billettene skal betales i Norske Kroner sa Andreas - og det var genialt, Nigeria's egen valuta var ikke (er ikke) mye verdt...saa Hard Valuta som NOK var vesentligere mere verdt....og 5 minutter senere var alle 23 bekreftet