View Single Post
Old 09-01-2011, 03:55   #2
kimmam
ScanFlyer Blue

Default Spontantur til Australia med Qatar Airways i C

DOH-MEL

Flight: QR30
STD: 00:45
STA: 22:15
Flight time: 13hrs30min
Aircraft: Boeing 777-200LR
Seat: 3K

Bussturen fra terminalen til flyet var lang og det virket som om vi kjørte rundt hele flyplassen for å komme frem til flyet. Herlig På vei opp trappen til flyet får man virkelig inntrykk av hvor store disse GE motorene er. Ett ord; Helt enormt megasvære! xD

En av Qatar Airways' 77L

Kommer endelig opp trappen og blir igjen ønsket velkommen av en blid gjeng. En veldig hyggelig kar viser meg setet mitt, 3K, som skulle være mitt hjem de neste 13 og en halv timene Det første som slo meg da jeg fikk satt meg ned å sett litt rundt var hvor bred og romslig B777’en er i forhold til A330’en jeg hadde tatt noen timer før. De lyse fargene på interiøret og setene på Qatars B777 fikk den til å virke mye romsligere enn selv Thai Airways sin B777. Samme rutine på denne flighten med velkomstdrink (tok appelsin juicen igjen!), hot towels, aviser etc. I tillegg ble det utdelt pyjamas på denne flighten.

Kapteinen kom på høytaleranlegget og informerte oss om at pga. snøkaoset i Europa måtte vi vente på noen passasjerer i ca. 20 minutter til. Tiden ble brukt til å rote litt rundt på Oryx. Systemet på denne maskinen er en oppgradert versjon av den om bord på A330 og har enda større utvalg av filmer osv. + større og klarere skjerm. Strømuttak til laptop og USB-port til iPhone, iPod o.l for lading var også å finne i setet. Mens jeg kikket gjennom listen av serier kom den hyggelige flyverten tilbake og presenterte seg selv og fortalte at det bare var å spørre hvis det var noe jeg trengte. Me like, four!
De siste passasjerene kom til slutt om bord og dørene ble lukket. ’All customers on board’.

De enorme GE-90 motorene våknet til live og sørget for en kraftfull take-off run. Ganske sikker på at vi brukte hver eneste meter av rullebane for å komme oss opp i luften for det var den lengste take-off'en jeg har vært med på.
Vel oppe i luften la jeg merke til den andre forskjellen mellom B777 og A330 – Airbus’en er mye mer støysvak enn Boeing’en. Heldigvis gjorde det ingen ting takket være de supre headset’ene som Qatar Airways bruker. Stenger så å si all motorstøy ute samtidig som de gir veldig god lyd ved bruk av IFE.

Serveringen startet igjen etter take-off. Jeg kunne velge diverse retter fra À la carte menyen og jeg gikk for den luksuriøse retten macaroni&cheese :b Det var ingen faste 'spisetider' så man kunne velge det man ville ha når som helst i løpet av turen. Etter mat ble det litt tv-titting før jeg bestemte meg for å skifte om til pyjamas og prøve å få meg litt søvn. Setene om bord på denne maskinen er av den nye typen og setene kan legges helt flate ift. gulvet. I tillegg er det en madrass til å legge på setet for å sikre en god natts søvn. Hvis man ville sove var det bare å gi beskjed til crewet, som mer enn gjerne redde opp sengen for deg mens du skiftet.

Slapper av med litt Big Bang Theory

Søvn ble det nok av. Nærmere sagt 7 timer sammenhengende! Setet funket utmerket som seng og madrassen gjorde jobben sin med å skjule alle ujevnheter. Kort sagt: Utrolig bra sete! Da jeg våknet opp nærmet vi oss vest-kysten av Australia og byen Perth. Kroppen min gikk fortsatt på norsk tid og var klar for frokost selv om klokka var nærmere 19:00 lokal tid. Må si det var litt spesielt å stå opp og spise frokost, mens man så solen forsvinne i horisonten.

Hello Australia!

Hello Australia!

Hello Australia!

Snø her og?!

Frokost kl. 20

Og vips så var nesten alle de 13,5 timene gått og vi gjorde oss klare for landing i Melbourne. Følte tiden hadde gått så altfor fort og det hadde ikke gjort meg noe om turen varte i 5-6 timer til. Søppel, tepper, madrasser og headset ble plukket inn og vi gjorde oss klare for landing. Flyverten kom bort for å ta farvel og takke meg for å ha fløyet med dem. Litt informasjon om været kom kapteinen også med før vi landet. Kan si jeg ble sjokkert da han fortalte at det kun var 9c og lett regn denne kvelden. Ikke akkurat det jeg hadde forventet, men for all del bedre enn de -15c jeg kom fra.

Vi landet ca. kl. 23 lokal tid, og taxet til gate der vi ble bedt om å vente litt til, for å slippe av en syk passasjer. Tok et siste farvel med crewet og ønsket dem en god jul før jeg gikk av og tok mine første steg på australsk ’jord’. Bagasjen min kom raskt, selv uten priority tag, og customs var gjort uten problemer. (Litt nervøs etter å ha sett Border Patrol serien på tv). Ut av flyplassen og sjekket inn på Hilton Melbourrne Airport Hotel, som bare ligger 2 minutters gange fra terminalbygningen.

Melbourne Airport med Cathay Pacific A333 og Singapore Airlines B773

Hotellrommet @ Hilton Melbourne Airport.

...

Last edited by kimmam; 10-01-2011 at 21:43.
kimmam is online now   Reply With Quote