Jeg er litt seint ute, og kommentere bare gamle Svalbard-tråder. Men det får bare være
Det var et merkelig vær ulykkesdagen, jeg jobbet i Svalbardposten og kjørte sammen med redaktøren til Kapp Heer så snart vi fikk melding om ulykken. Været på den relativt korte strekningen varierte fra snødriv til stille og klart. Teorien som raskt ble lansert er at flygerne mistet sikten da rotorene virvlet opp snø under landing, hvorpå rotoren traff hangarveggen. Maskinen har så blitt kastet over hjørnet på taket og landet på siden. Det hadde begynt å rotere for halebommen klappet sammen og lå under maskinen (pekende fremover)
Bildet her er tatt rett etter at vi kom, et par tre timer etter ulykken. Sysselmannen hadde allerede ankommet med Super Pumaen, og Longyearbyen Røde Kors kom 10 minutter senere på snøskutere. Det var sterkt å være tilstede når de to omkomne som døde på stedet ble båret vekk.