View Single Post
Old 07-01-2011, 17:09   #16
bamseh
Air Traffic Controller
 
bamseh's Avatar
 
Join Date: Mar 2010
Location: Stavanger
Posts: 737
Default Re: Avinor vil teste ut fjernstyrte kontrolltårn

Quote:
Nå blander vi sammen begrepet Kontrolltårn med AFIS, virker det som. Har Avinor benyttet ordet "kontrolltårn" til media fordi media ikke aner hva AFIS er?

Eller skal man faktisk opprette TÅRNTJENESTE på plasser som i dag kun har en AFIS, og dermed opprette x antall nye kontrollerte flyplasser?
Det er i utgangspunktet snakk om å kombinere flere AFIS-flyplasser til en tjeneste, sånn at samme AFIS-betjent kan drive tårntjeneste for både Røst og Værøy f.eks.
På sikt kan det være at det vil være et middel for å opprette flere kontrollerte flyplasser, da kontrollerte flyplasser er bedre enn ukontrollerte.

Quote:
-Skal man gjøre ukontrollert luftrom om til kontrollert luftrom ved å gjøre TIA til TMA og TIZ til CTR?
(Skulle likt å sett hvor lenge det hadde gått før vi så oppdaterte VFR-kart tilgjengelig i NAK-shop etc )
Ref over, men kanskje i fremtiden...?

Quote:
Blir det mange nye approach-kontroller eller en felles kontroll for et område, ala FARRIS rundt Oslo?
Det går nok en trend mot å lage "sentraliserte stor-approacher", uten at det er noe mer med det. F.eks. en for vestlandet, en for Midt-Norge osv..

Quote:
Er det bra radardekning rundt AFIS-plassene? Hva med "radarskyggen" i området vest for Lofoten/Vesterålen-fjellene? Om ikke nye radarer kommer på plass; har man tenkt til å sette opp nye radarer?
En del av AFIS-plassene har god radardekning, eks Brønnøy og Sandnessjøen, men det er ikke noe krav om radardekning for å drive flykontroll.

Quote:
-Eller har man tenkt til å benytte prosedyrekontroll som de færreste flygelederne i Norge har sett noe til siden utdanninga?
Man trenger ikke prosedyre-rettighet for å jobbe i et kontrolltårn, der er det visuell kontroll som gjelder. Det er dog flere enheter i Norge der flygelederne har prosedyrerettigheter, bl.a. Andøya og Kirkenes.[/quote]

Quote:
Og hvis det kun er snakk om å sentralisere AFIS-betjeningen til å ha én AFIS betjent for flere AFIS-plasser... mister man da muligheten til å rapportere lokale stedsnavn når man flyr VFR, fordi man ikke lenger kan være trygg på at AFIS-betjentene er lokalkjent? LN-ABC, Passing RAFTSUNDET 4000ft. L-BC, roger, where is that in relation to Brønnøysund?
Nei, det gjør man ikke. De enkelte AFIS-betjentene og/eller flygelederne vil fremdeles ha "lokal utsjekk" for en eller flere flyplasser, det er ikke sånn at hvilken som helst flygeleder kan jobbe for hvilken som helst "remote" flyplass.
bamseh is offline   Reply With Quote