Quote:
Originally Posted by Jumper G5
. Da får man trygg bakkeklarering, og tid til å gjøre sjekklister for motorbortfall...
|
Flott forklaring, Jumper - og nok en gang et innsiktsfullt innlegg! Ikke meningen å være vanskelig - og tut mir leid for OT og ordpoliti, men jeg er redd du tråkket på en øm tå her. Det er nemlig et par ting stort sett hele det norske pilotkorpset har misforstått (beskylder deg ikke for punkt 2):
- Man behøver klarering fra ATC, men ikke fra moder jord. Klaring er derimot praktisk talt livsnødvendig i de fleste faser av flyturen. Det heter bakkeklaring. (I know, Luftis sliter også med denne)
- Har man litt turbulens, ynder mange å kalle det "light chops" - som betyr "lette koteletter". Siden jeg fortsatt har til gode å se flyvende koteletter - kall det light chop, eller light turbulence, pls.
Beklager igjen for grumpy, trangsynt hjertesukk og OT - og håper forumistene kan bære over med meg - det er jo tross alt nyttår snart