Thread: Fornebu - Leeks
View Single Post
Old 27-12-2010, 15:52   #46
dc-8-63
Finn Erik Edvardsen
 
dc-8-63's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 9,910
Default Med VG paa slep...

Det har jo vaert en del skrivereier om Lasse-liten som var det foerste "hjertebarnet" som ble sendt til USA for en operasjon som ikke kunne utfoers i Norge paa 80 tallet. Lasse var den foerste, men mange fulgte etter og VG var aktive med innsamlinger og andre maater de kunne hjelpe. Bak kulissene paa Fornebu var det kanskje mye som skulle paa plass fra "startskuddet" gikk det vil si at beslutningen var tatt til flyet gikk. Denne rolige sommerkvelden fikk startskuddet igjen, et hjertebarn skulle med SK907 neste dag, og VG skulle ikke bare vaere med, men de oensket ogsaa aa vaere med paa forberedelsene.

Dette var sommeren 1989 og SK907 skulle opereres med en splitter ny 767 omtrent rett fra Paine Field. Paa denne tiden slet Boeing med en del kvalitets problemer - verktoey ble funnet igjen i leverte maskiner og en del andre uheldige episoder noe vi snart skulle oppdage

Vi var allerede paa plass med VG journalist og Fotograf naar SK908 kom inn skarpt i rute fra Newark denne morgenen, teknisk stod klar med "jernlungen" som skulle monteres i den fremre Business Class kabinen, det var merkelig nok ennaa tillatt med roeyking ombord noe som ogsaa skulle gi oss en utfordring.

Paa Newark siden var det ogsaa et stort apparat i gang med transport videre til Pennsylvania, og vi ville helst faa maskinen avgaarde skarpt i rute (as ususal).

Naar cleaning var fedig gikk vi ombord sammen med VG og mens Fotografen gjorde seg klar - kom det noen stugge gloser fra teknikeren - han hadde aapnet panelet hvor 220/110 Volt kontakten skulle vaere, noe som var noedvendig for "jernlungen" - tomt, kontakten manglet - det var ingen pene tanker som ble sendt til Everett mens vi loep gjennom maskinen til bakerste rad hvor det ogsaa var et tilsvarende panel med VG paa slep, alle visste vi hva som stod paa spill - alternativ transport var ingen opsjon - denne lille karen som skulle opereres hadde allerede daarlige odds og enhver forsinkelse ville redusere disse

Bak i 767'en var de noedvendige kontaktene paa plass, saa var eminente tekniker begynnte aa montere "jernlungen" - men bak i flyet betoed at det var roeyking tillatt.....hmmm det var svaert daarlig kombinasjon....og klokken begynnte aa naerme seg ombordstigning.....vi maatte "snu" om paa turistklassse og ha roeyking i den forreste delen av kabinen, noe som med en full maskin betoed at mange - svaert mange maatte faa nye seter

Det ble hektisk aktivitet, maskinen ble stengt for innsjekking og ny seteplan ble lastet for turistklassene, og boarding pass printerene i Gate 37 gikk rimelig varme, glemt var VG og Fotografen, men de fulgte noeye med.....

Det var en svett gjeng som saa at SK907 tok av paa rute og naar vi kom ned paa kontoret stod det allerede en stor blomsteroppsats - med et hyggelig takke kort fra VG - En meget god jobb!
__________________
Bainbridge - A Drinking Island, with a Sailing Problem
dc-8-63 is offline   Reply With Quote