Quote:
Originally Posted by Tommy777
Jeg vet ikke helt hva du mener naar du sier usedvanlig hoeye, men jeg synes ikke 3000 t/r Evenes Oslo er noen upris. Tok en titt i excelarket mitt og for 10 aar siden var det en pris jeg vanligvis betalte. Rundt 7K var prisen i full C, en pris de aller fleste ikke benytter seg av, men selvsagt en pris som man av og til maa betale naar man er sent ute.
|
Du forsøker vel ikke å overbevise meg/oss om at det ikke var dyrere å fly før enn nå...?
3000 kr t/r
EVE-
OSL er ikke så kostbart, nei, men i lengre perioder var det vel også restriksjoner i form av fredag/lørdag stays for å få billige billetter (husker ikke hvor lang tid tilbake man måtte for dette). Mulig jeg blander sammen med utenlandsreiser, men jeg synes tydlig å huske at dette var tilstede også innenriks. Det er godt mulig at man kunne mikse & matche med flere billige t/r-billetter om man fløy ofte på en strekning for å unngå fredag-/lørdagsregelen.
Quote:
Det aa skylde paa bonusprogrammet for at prisene laa hoeyt, er sludder. De som nyter godt av 499 en veisprisene er foerst og fremst folk som ikke reiser mye og som lar Eurobonuspoengene utgaa.
Braathens hadde ikke ett skikkelig bonusprogram, de hadde BraCard som var ett halveis program som ikke ga saerlig mye. (Jeg reiste mest med SAS, men ogsaa mye med Braathens)
|
Det jeg skriver er at selskapene i mindre grad konkurrerte på pris, og fokuserte på andre ting som f.eks. bonusprogrammene. Du var sikkert minst like lojal mot SK som mange andre, og så hadde du de som var minst like lojale mot BU. Lojale kunder gir mindre prispress. Hvorfor kutte priser for å kapre kunder når du vet at de sannsynligvis uansett vil fly med konkurrenten?
Braathens hadde forøvrig et fornuftig & i mine øyne konkurransedyktig bonusprogram, spesielt i den tiden hvor de var endel av KLM-systemet.
Quote:
Prisene var paa nivaaet de var paa fordi kostnadene til begge selskapene var mye hoeyere enn det man ser hos Norwegian, Ryanair og en rekke andre selskaper. Da maa man jo selvsagt ha inntekter som sto i stil med utgiftene.
|
Selvsagt var kostnadene mye høyere, men om du skal forsøke å overbevise meg om at pris var en like viktig konkurranseparameter da som nå så er jeg enda ikke helt overbevist om det....
Quote:
Reiseopplevelsen i seg selv har endret seg dramatisk, med eller uten gullkort.
Ansatte som var stolt av jobben sin og selskapet de jobbet i og at de gledet seg over den servicen de var i stand til aa gi, gjorde at det aa reise var en fantastisk glede. Dagene med reise er noe jeg fortsatt ser frem til, selv her i USA. Kanskje fordi man har beholdt litt av servicen ombord og har lounger paa alle flyplasser og at man utelukkende straffer folk uten status i form av gebyrer i alle fasonger, noe folk med status slipper?
|
Du skriver at reiseopplevelsen har endret seg både for de med og de uten status, men det meste av det du legger frem her er jo aspekter som vitner om hvordan livet har endret seg for de med status. Jeg, som ikke har annen status enn
EBS og som ikke gir meg mye annet enn noe ekstra baggasje, kan honestly si at jeg ikke ser den helt store forskjellen rent bortsett fra alt ekstra styr rundt sikkerhet osv. Dette gjør at reisen er mer strevsom enn den kanskje var tidligere. Den andre forskjellen er at det er betraktelig mye lettere å finne en billig reise.
Jeg opplever fortsatt at f.eks. ansatte i
SGS er opptatte av å yte god service og løse problemer. Det er kanskje blitt færre av dem med årene.