View Single Post
Old 26-12-2010, 00:57   #18
Tommy777
ScanFlyer Mile High Club

Tommy777's Avatar

Default Re: Ute i siste liten — servicenivået før og nå

Quote:
Originally Posted by TOS View Post
Prisene var usedvanlig høye veldig lenge og helt til DY og dets like kom på banen som seriøse utfordrere. BU og SK konkurrerte nok i mindre grad på pris og i større grad på å kapre en som kunde og "låse" kunden inne i sitt bonusprogram. Det ble ikke noe fres på prissiden av slik konkurranse, men det ble nok endel fordeler for medlemmer av bonusprogrammene.

For slike som deg, Tommy, som reiser betrakelig mye mer enn folk flest har det nok ganske sikkert blitt verre å fly. For resten av oss er jeg ikke sikker på om ulempene er større enn fordelene. Jeg så vel innsiden av lounger i maks 1-2 år som gullkunde hos KLM (brukte BU-loungen på OSL en del). Mye av ulempen for en vanlig reisende er alt styret med sikkerhetskontroll og restriksjoner i den dimensjonen, og det har lite med konkurransen (og effekten av denne) å gjøre.
Jeg vet ikke helt hva du mener naar du sier usedvanlig hoeye, men jeg synes ikke 3000 t/r Evenes Oslo er noen upris. Tok en titt i excelarket mitt og for 10 aar siden var det en pris jeg vanligvis betalte. Rundt 7K var prisen i full C, en pris de aller fleste ikke benytter seg av, men selvsagt en pris som man av og til maa betale naar man er sent ute.

Klart at det er blitt mye billigere aa reise og at man naa har raad til aa ta flere reiser enn i gamledager. Foer maatte man planlegge mye noeyere, det har dog ikke endret seg. Folk paa tur kjoeper fortsatt billettene tidlig, men har naa raad til aa ta flere turer enn foer.

Det aa skylde paa bonusprogrammet for at prisene laa hoeyt, er sludder. De som nyter godt av 499 en veisprisene er foerst og fremst folk som ikke reiser mye og som lar Eurobonuspoengene utgaa.

Braathens hadde ikke ett skikkelig bonusprogram, de hadde BraCard som var ett halveis program som ikke ga saerlig mye. (Jeg reiste mest med SAS, men ogsaa mye med Braathens)

Prisene var paa nivaaet de var paa fordi kostnadene til begge selskapene var mye hoeyere enn det man ser hos Norwegian, Ryanair og en rekke andre selskaper. Da maa man jo selvsagt ha inntekter som sto i stil med utgiftene.

Reiseopplevelsen i seg selv har endret seg dramatisk, med eller uten gullkort.

Ansatte som var stolt av jobben sin og selskapet de jobbet i og at de gledet seg over den servicen de var i stand til aa gi, gjorde at det aa reise var en fantastisk glede. Dagene med reise er noe jeg fortsatt ser frem til, selv her i USA. Kanskje fordi man har beholdt litt av servicen ombord og har lounger paa alle flyplasser og at man utelukkende straffer folk uten status i form av gebyrer i alle fasonger, noe folk med status slipper?

Andre historisk hyggelige ting jeg satte pris paa som road warrior bosatt i Norge:

- Endelig Fredag hos Braathens, snadder burger og ett par gratis pils gjorde flighten hjem herlig og satte tonen for humoeret hele helgen (vet det var vin som gjaldt, men klarte alltid aa snakke meg til ett par pils )

- Gate Cafeen til SAS sine Stockholm flighter var herlig. I den tiden jobbet jeg for Telenor og reiste 3-4 ganger OSL-ARN-OSL i uken. Ombord fikk man heller tid til to Champers istedetfor en

- Selv om man ikke hadde seating innenriks, var rad 6 og 7 reservert for RVC. Og purseren voktet setene som en hauk.

- Planleggeren man fikk i gave som RVC/EBG var kjempeflott. Brukte denne som min kalender og planlegger alle aarene vi fikk denne.

- Det aa troppe opp i RVC loungen tre timer foer 907 skulle forlate Fornebu og moete kjente ansikter hele veien var noe jeg alltid saa frem til.

- Sist, men skulle vaert foerst: Folket som jobbet i bolaget. Du foelte deg velkommen, mens naa jobber man med kniven paa strupen for drittloenn og forstaaelig nok, merkes dette. Jeg mener, dersom du ble tvunget til aa ta 30% loennskutt mens andre bransjer i Norge faar heftige loennspaalegg hvert eneste aar??
Tommy777 is offline   Reply With Quote