Thread: Fornebu - Leeks
View Single Post
Old 24-12-2010, 05:53   #4
dc-8-63
Finn Erik Edvardsen

dc-8-63's Avatar

Default En uke med taake....New York here we come !!

.....paa slutten av 1987 var det en uke de fleste av oss Fornebu Hardhauser husker for alltid.....det var Fornebu Taake, en taake som var like spesiell som "Freezing Fog" paa Gardermoen, denne taken la seg nemlig omtrent kun over rullebanen - akkurat nok til aa stoppe flytrafikken effektivt....den startet ved Kalvoeya i vest (Sandvika laa badet i Desember Sol) og omtrent til Kongsgaarden paa Bygdoey (ja Oslo badet ogsaa i Desember Sol) men paa Fornebu var det stopp.....og alle som har opplevde kalde Desember maaneder i i indre Oslofjord vet at det kan vaere like mye "action" som i en Bergman film.

Slik var det ogsaa denne Desember maaned i 1987....LN-MOW satt fornoeyd og isolert fra galskapen oppe paa Swissairs kontot i 4 etasje, han fikk stort sett ned sin DC-9-51 fra CPH hver kveld og kunne vare "gud" hver morgen aa bestemme hvem som vaere med til CPH. I SAS og Braathen var det langt verre, vi fungerte mere som en Busstasjon med avganger til Goeteborg hver time....fly saa vi veldig lite til.....

Paa SAS billettkontor hadde vi akkurat faatt installert et "koe system" ala Polet med smaa fine lapper - QMATIC var et enkelt og velfungerende system inntil jeg plutselig fikk 2 kunder med samme nummer....noe som betoed at den ene fikk en "god nyhet" han var min kunde - den andre fikk vite at det var 999 foran han i koeen!!! Ja det var en uke som var ganske slitsom....og etter mangfoldige dobbeltvakter bestemte Tore som hadde sin siste dag i Braathens Safe denne uken (han hadde faatt jobb i British Airways) Martinsen (Som absolutt ikke het Martinsen, men som var Red Cap i Braathens) og jeg - at vi skulle ta en weekend tur til New York. Ja detaljer som at det kun hadde tatt av mindre en 5% av de normale avgangene stoppet ikke de 3 musketerer.....planen (som skulle endre seg mang en gang) var aa moetes Fredag morgen paa Fornebu og satse paa SK902 fra Gardermoen til Arlanda tidlig...vel selv om Martinsen (som fremdeles ikke heter Martinsen) kjoerte hva remmer og Mitsubishi kunne, rakk vi ikke SK902...vi saa Jumboen ta av i det vi svingte inn paa Gardermoen...vel vel vi hadde plan B klar...vi visste at KLM var ventet inn til Gardermoen og vi hadde et godt samabeid med Borgen (Haas De Haare) i KLM.....SAS sine ansatte paa Gardermoen hadde hatt Julebord kvelden foer...og det var avgangshallen preget av....Avgangstavlen viste gaarsdagens avganger...billettkontoret var stengt...og paa trafikk kontoret fant jeg den eneste av SAS sine ansatte som ikke hadde ringt inn sykmelding....hun hadde allikevel en Jessheim Grade Hangover.....

Vi skjoennte fort at vaar eneste mulighet for aa komme oss til New York var aa brette opp ermene og jobbe - Tore (i sivil klaer og ogaa med en hangover etter feiring med BU kollegaer gjennom natten) ble satt til aa aapne billettkontoret......jeg fikk "ramp ansvar" i pen dressen (ID Uniform) med mitt eget ID Kort fra Luftfartsverket pluss ID kortet fra den eneste SAS ansatte paa jobb , da mitt FBU kort ikke kunne aapne doerer paa Gardermoen....foerste jobb var aa finne ut hvilke fly vi hadde paa bakken og klargjoere for Bussene som kom fra Fornebu.....i en Golf Caddy diesel knatret jeg fra SAS maskin til SAS Maskin og spurte Crewet hvor de skulle ? Skikkelig profft...men naar bussene kom hadde jeg et kart klart og kunne dirigere dem til riktig fly.....neste var ankommst av KLM....knatret ut med "min" Golf Caddy og i sivile klaer tok jeg KLM i mot, fulgte Pilotene til Met'en (takket vaere en radio kunne jeg selv faa vite hvor vi skulle)....ordnet Catering....og gjennomfoerte boarding.....ved Boarding Complete var det 2 seter igjen i Business og naa var jeg paa fornavn med Cockpit saa klapp sete var greit...men i siste liten dukket det opp 2 passasjerer som hadde kommet seg paa egenhaand opp til Gardermoen, de hadde SAS billetter paa en innstillt SAS avgang....Borgen i KLM (Haas De Haare) saa pa billettene, saa paa oss 3 ...og sa dessverre - Flyet er fullt !!!) siden jeg allrede var paa fornavn med Cockpit ble jeg plassert der, mens Martinsen og Tore noet en velfortjent lunch paa Business Class...med god tid rakk vi KLM's kvelds avgang til New York med hver vaar 3 seter.....naar vi kom hjem igjen hadde taaken lettet.....