View Single Post
Old 14-12-2010, 12:57   #16
TOS
ScanFlyer Mile High Club

TOS's Avatar

Default Re: Betaler RYANAIR og ansatte skatt ?

Jeg antar, basert på noen av disse diskusjonen, at endel piloter i Ryanair er å betrakte som selvstendig næringsdrivende som leier seg ut til Ryanair. Nå er det vel regler som styrer hvorvidt man er å regne som selvstendig eller ikke basert på om man utelukkende har en oppdragsgiver, men dette vet jeg lite om. Om de derimot kan defineres som selvstendig næringsdrivende så har de vel samme rettigheter og muligheter til å trekke fra alle relevante utgifter fra brutto omsetningen sin for å redusere skattebelastningen. Vi har jo nullskatteytere også i Norge i andre bransjer enn luftfarten.

Jeg får selv stadig e-poster om muligheter for å registrere foretak overseas, noe jeg antar har skattemessige implikasjoner. Om dette er rett frem å gjøre for meg, noe jeg ikke har satt meg grundig inn i, så kan man vel ikke forlange at pilotene i FR ikke har samme muligheten. Rent moralsk så er jeg betenkt, for jeg vil gjerne bidra til fellesskapet all den tid jeg henter fordeler ut av dette for meg og min familie, men det er den moralsk siden av saken og ikke den juridiske.

Last edited by TOS; 14-12-2010 at 13:00.
TOS is offline   Reply With Quote