View Single Post
Old 09-12-2010, 20:44   #9
Shortfield
Mellom bakkar og berg...
 
Join Date: Aug 2009
Location: Nord i landet
Posts: 41
Default Re: Dyrt å fly i nord

Når det nå er slik at Widerøe har fått tildelt anbudene i hele Nord-Norge (les: monopol som dere liker å kalle det). I tillegg, på visse ruter, til visse tider, så velger de å fly kommersielt fordi de ser behovet og økonomisk grunnlag for en slik rute. Er det anbudsruter så legger staten føringer for hvilken makspris man kan sette, mens når det er kommersielle ruter så kan Widerøe bestemme prisen selv. Er det ingen konkurranse, ja så blir prisene høyere.

Hvis SAS eller Norwegian hadde hatt monopol på sine ruter....ja, trenger jeg si no mer...???

Så er det noen av dere som tror at hvis det kommer andre aktører inn på rutene i Nord-Norge så vil alt bli så mye bedre. Bedre service, bedre komfort og ikke minst myyyye billigere priser. Saken er den at en annen operatør vil antageligvis ha monopol på rutene de blir tildelt, og de har fått tildelt rutene kun fordi de la inn et billigere anbud. Prisene blir de samme, og de eneste som sparer penger er staten.

Totalt sett, tror jeg, er at tilbudet blir dårligere fordi en liten aktør er mye mer sårbar enn en stor aktør som Widerøe. De har ikke samme ressursene å spille på som Widerøe har.


Quote:
Originally Posted by Polaris View Post
...selv det å leie seg et helt småfly med pilot er billigere.
Ja vær så god...husk å sjekke været før du drar...
Shortfield is offline   Reply With Quote