Så blev der endelig lidt tid i programmet til at skrive lidt om flyoplevelserne i forbindelse med vores netop overståede tur til New York og Cancun.
Rejsen foregik med Continental fra
CPH-
EWR grundet den tidligere afgangstid, som gav lidt ekstra tid i
NYC ift.
SAS. Her fra videre med CO til
CUN, hvor 2 ugers ferie ventede i varmen i Playa del Carmen. På returen fik vi fornøjelsen af CO på C-klasse og fra New York valgte vi
SAS hjem til
CPH.
Leg 1:
Continental 757-200 på økonomiklasse.
Vi havde faktisk booket C-klasse på denne flyvning, men i gaten var der lidt forvirring omkring reglerne for at have børn med på C på vores billettype. Det resulterede i at vi blev downgraded til Y, da de ikke havde tid til at undersøge reglerne til bunds. Altså ikke noget med at tvivlen kom os tilgode desværre.
Vi blev placeret på næstbagerste række - dvs. den bagerste række var reserveret til crew-rest, så reelt var det bagerste række. Det betyder altså også ca. 8t30m i toiletkøen på vej mod
EWR
Jeg vil ikke lægge skjul på at 757 ikke er min favoritmaskine på IC. Jeg synes ganske enkelt det bliver lidt for klaustrofobisk med 3-3 config på så lange flyvninger og vil til enhver tid foretrække en widebody. Siddecomforten ombord var nu ganske udemærket og da vi var tre der rejste samme var en 3-sæder også helt fint i dette tilfælde.
Afgang fra
CPH på tid og kort tid efter start blev der serveret en predinner-drink. Dvs. non-alcoholic, da CO tager penge for al alkohol ombord. Normalt drikker jeg kun i meget begrænset omfang når jeg flyver, så det var ikke det store problem, selvom det altid er rart at blive budt på en Bloody Mary inden middagen. Lidt skrabet efter min smag - men fair nok. For mit vedkommende blev det en cola og et glas vand. Ikke noget med at beholde cola-dåsen her.
Allerede inden take-off var der tændt for AVOD og jeg må sige, at CO's AVOD er rigtig godt. Stort udvalg af film og serier - et rigtigt godt produkt de har på dette område.
Umiddelbart efter pre-dinner-drink blev det tid for madserveringen og endnu en omgang drikke. Heller ikke til maden blev der budt på andet end softdrinks.
Plus til Continental for at servere maden med rigtigt metal-bestik - noget jeg holder meget af. Her stoppede det positive så også omkring maden.
Det var muligt at vælge mellem bøf-gryde eller kylling. For mit vedkommende blev det bøf og det smagte ikke af meget. Mest af alt mindede det om en Findus færdigret - smagløst - og måske mest kritisabelt - umådelig små portioner, som på ingen måde kunne gøre det ud for at ordentligt måltid.
Salaten var frisk og sprød, men en almindelig grøn salat med en smule revne gulerødder og en tomatbåd mætter ikke meget.
Brødet var folieindpakket og var så tørt at det direkte var uspiseligt.
Ingen ost, kiks eller lign.
Til dessert var der en vakumpakket kakaokage (Ja der stod chokolade, men det var en kakaokage, der ikke smagte af noget som helst)
Alt i alt var hovedmåltidet en meget skuffede oplevelse på økonomiklasse
Crewet på denne flyvning virkede meget uoplagte og på intet tidspunkt på den over 8 timer lange tur var vi bare i nærheden af at se noget der mindede om et smil eller en venlig bemærkning. Alt var meget mekanisk og man skulle holde godt fast på sin mad og drikke, hvis man ville beholde det når det passede crewet at samle ind.
Efter maden blev det til en kop te og en ekstra refill af den også. Herefter skulle crewet hvile og det skulle altså ske på de tre sæder bagved os.
En meget sur stewardesse satte forhænget op, så de kunne sove i fred og det skete uden hensyntagen til at hun ramte os og skubbede når hun ikke lige kunne komme til. Ikke et eneste "excuse me" eller "sorry". Da de var klar til at hvile fik vi ordre (ikke nogen venlig henstilling eller forklaring) på at lukke vores vindues-gardin, så de åbenbart ikke fik lys ind på hvilepladserne - og så sad vi ellers der i mørket i de næste timer. Ærgerligt, da vindueskigning ellers er ganske god underholdning for en 3-årig - ligesom jeg nu også selv holder af sollys på dagsflyvninger.
To gange undervejs kom crewet rundt med en bakke med vandglas - de tilbød ikke aktivt, så man skulle være hurtig hvis man ville have et glas - ikke nogen yderligere omgang med softdrinks medmindre man bad om det - og i det ene tilfælde vi bad om en cola, så var vi ihvertfald ikke i tvivl om at vi var til besvær for dem.
Ca. halvanden time før landing var det tid til andet måltid
..og hvis vi troede bunden var nået med første måltid, så skulle vi blive klogere. "Måltidet" var en så godt som uspiselig sandwich med ost og kalkun samt en lille pose chips og en chokoladekugle.
"Sandwichen" var at sammenligne med et lille Hatting kuvertflute, som så var varmet lidt rigeligt og havde opnået en konsistens som var en mellemting mellem gummi og spånplade. En bid blev det til og så måtte jeg opgive. Det var ganske enkelt uappetitligt.
Konklusion:
CO har et aldeles fremragende AVOD-system, som jeg varmt kan anbefale og gerne så flere andre selskaber fik noget lignende. Noget nær topkarakter for det. Siddekomforten var ok - ikke fantastisk, men heller ikke dårlig. Crewet fik på denne flyvning dumpekarakter. De var yderst uoplagte og var nok grænsende til noget af det værste jeg nogensinde har oplevet. Maden får også dumpekarakter - ligesom det også trækker ned at man skal betale for et glas vin til maden - det får man altså selv på selskaber som AirBerlin og Condor, som må betragtes som IC
LCC.
Til gengæld vil jeg give thumbs up for en god afgangstid, der giver lidt mere tid i
NYC efter ankomst end med
SAS-afgangen. Det trækker i mine øjne dog ned at det er med single-aisle.
Vi kom frem og fik set et par gode film undervejs, men nogen speciel god oplevelse var det ikke.